tirsdag 22. februar 2011

På topp og bunn i Trysil Skimaraton

Resultatlista i Trysil Skimaraton ble "helt feil"! Nei, det var ikke arrangørene som rotet med tidtakinga, men jeg som rotet med formen. Det som kunne blitt et makalaust skirenn, ble dessvere "magalaust". Jeg hadde mine mistanker, men du håper jo at det skal funke på konkurransdagen selv om en hangler på forhånd. Både torsdag og fredag hadde jeg skikkelig "rumlemage" og måtte unnskylde bråket på jobb beggee dager. Ikke morsomt da jeg på torsdag var på kroppsøvingskurs på Terningen Arena og vi bl.a. hadde yoga...
  
Flotte forhold på Østby.

Nok om det! Lørdagen var i kaldeste laget med under 20 fra morgenen av, men alt lå til rette for en 42 km lang og strålende opplevelse. Jeg var på dessverre på defensiven allerde før start. Selv om jeg hadde gjort klar to par ski, syntes jeg det var veldig trått under testing med begge. Paret med LF6 ble valgt, men LF4 eller CH4 ville nok vært bedre. Festet var ikke noe problem da "alt" satt. Jeg hadde klargjort med VR40, men valgte fornuftig nok å legge over et lag hvit Toko.

Selve starten gikk  greit selv for en "slow starter", men så utviklet det meste seg feil. Jeg som normalt jobber meg framover i feltet, ble passert av løpere hele tiden opp til den første drikkestasjonen. Først da jeg fikk dameselskap, greide jeg å slå følge et stykke. (Ragnhild som kom første av dem måtte jeg bare glemme.) Linda, Lin Iren og Kari Mette gled også fra meg i den første slake nedkjøringen, og det ble jobbing for holde meg "i det gode selskap". Med høy frekvens måtte jeg se to av de spreke damene forsvinne ut av syne før jeg nådde toppen. Problemet var at jeg ble stiv med en gang jeg prøvde på noe annet enn helt jevnt sig. Det var ingen ting å gå med. Følte at jeg ikke fikk luft, selv om det ikke var noe merkbart som stengte i luftveiene. I ettertid tror jeg nok at det hadde med den oppblåst magen å gjøre. I alle fall så var ikke systemet i stand til å yte maks.

Jeg ble slått klart av alle disse tre spreke damene på Østby: Ragnhild, Lin Iren og Linda.
 
Vel, dette ble mye syting og bortfoklaringer, men sånn er det når en kommer til mål og egentlig ikke er sliten i det hele tatt etter to og en halv times "innsats". Armene fungerte heldigvis brukbart på slutten og jeg fikk da bokført en liten seier da jeg greide å svare på Olaf Lias seige stavtak og vant duellen med to sekunder. Som sagt så ble resultatlista helt feil for min del, derfor kan jeg her presentere den "riktige" rankingen i TSM - med Bakkerolfen på en delt 1. plass:
 
Antall Trysil Skimaraton (> 6 renn) 2000-2011
Ant.TSM Navn Klubb
11 Rolf Bakken Hernes IL
11 Trond Olsen IL Trysilgutten
11 Ove Stengrundet Nordre Trysil IL
10 Magne Martinsen IL Trysilgutten
10 Geir Øvergård Trysil SK
9   Kjetil Flenvold Nordre Trysil IL
9   Rune Gilde Hernes IL
9  Tore Stengrundet Nordre Trysil IL
8  Thomas Beck
8  Dag Nylund Nordbygda/Løten Ski
8  Geir Erik Øverby IL Trysilgutten
7  Karl Dønnum Bravida BIL
7  Bjørn Holmseth Trysil Sykkelklubb
7  Gjermund Skaaret Lørdalen Sportsklubb
6  Magnus Engehaugen
6  Nils Granrud Rendalen IL
6  Gunnar Kavli Nordbygda Løten Ski
6  Karen Nergaard Åslia
6  Nils Østerhaug Åsene og Søre Trysil IL
6  Øystein Østraat Bjørnåssetra utmarkslag

Som lista viser er det det tre mann av oss som har 11 av 12 løp på Østby. Jeg stod over det andre året, i 2001, som kanskje er den kaldeste utgaven av TSM som er blitt arrangert.

Den offisielle resultatlista i Trysil Skimaraton 2011 viste at jeg med 2.29.10 ble 13. mann av snaut 50 i klasse M51-55, og opptellinga viser at jeg kom i mål som løper nr. akkurat 100 av de 507 som fullførte. Avstanden opp  til teten ble på 32 minutter, slik at dette nok ikke hjalp særlig for startposisjonen i Sälen som nærmer seg med kjappe stavtak!

Aporopos Vasan: Team-kamerat Kjell Arild forbedret nok sin startposisjon betraktelig med 2.38 på Østby. Tipper det betyr et par skritt fram fra pulje 6. Godt jobba!

Reportasje, bilder og resultater på kondis.no

Garmin Connect
(Med en halvtimes "after-ski" inkludert)
Bakkerolfen i fjor: 10-årsjubileum i Trysil Skimaraton

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar