tirsdag 7. juni 2011

Da bane-KM gikk rett til skogs

Helgas forsøk på å pynte litt å årsbestetida mi på 5000 m gikk til skogs - bokstavelige talt. Vi avsluttet langhelga på Sjusjøen for å rekke KM på Sveum i Brumunnddal søndag, men jeg rakk bare en god og lang oppvarming på stien oppover Brumunda....

Det var mange gode prestasjoner på både 800 m, 1500 m og 3000 m i årets KM for Hedmark og Oppland. Her de to beste epå 3000 m: Halvor Nordby (M40-44) og Jørgen Elisenberg (G16).
     
Etter tidskjemaet skulle 3000m og 5000 m starte samtidig kl 15.30, men pga. diverse kluss med tidtakinga fikk jeg beskjed om at 5000 m-starten måtte vente til  15.50. Jeg hørte speakeren gjenta endringen og strøk til skogs etter å ha knipset en del bilder på 800 m-heatene, og tenkte at jeg fikk gjøre det samme på 3000 m før jeg skulle løpe. Det var varmt og godt i Dala og den skyggefulle stien på begge sider av elva var idéell å varme opp på. Etter en halv time var jeg som planlagt tilbake for å rekke starten på 3000 m.

Men der stod jo en av de andre som var påmeldt på 5000 m! Jeg fikk bange anelser om hva som hadde skjedd, men rakk ikke å komme meg bort til startlinja før det smalt. Siden Hallvor Nordby fra Lillehammer var den eneste som hadde krysset seg av på 5000 m, så han det like greit å gå ned på distansen for å løpe samen med unggutta. Jeg hadde altså ikke krysset meg av på lista, men hadde hentet startnummer og pratet med flere av funkjsonærene på forhånd. De gikk derfor tilbake på starttidspunktet mens jeg varmet grundig opp i skogen.

Må si jeg ble litt irritert med dat samme, siden beina virket ganske OK på den 6 km progressive oppvarminga. men siden jeg ikke hadde krysset meg av var det ikke så mange andre enn meg selv å være sur på. Hell i uhellet var at en mørk herremann fightet innbitt runde på runde med Bjørn Tvedt utpå Sveum: Henry Rona løp KM 3000 m i Brumunddal! Siden det ikke ble noe løping på meg, fikk jeg både tatt noen blinkskudd av fighten og tid til å få forklaringen på begivenheten. Forfatteren Thor Gotaas hadde nemlig invitert han til hjemtraktene da løperelegenden likevel var Norge i forbindelse med Bislett Games torsdagen etter. En morsom duell som den 59-årige kenyaneren vant på "fotofinish" foran den lettbeinte 73-åringen fra Veldre på en tid rundt 11.45.


Henry Rono er fortsatt opptatt av tida - og slå konkurrentene, i dette tilfellet Bjørn Tvedt. ....
    
Dagen etter var det tid for 5,5 km i Elverumstrimmen, og etter en langhelg med ufrivillig konkurransepause var jeg ekstra "sugen på grøten". Det ble et bra plaster på KM-såret og et skritt i riktig retning med årsbeste med 17 sekunder - takket være god pes av Rune Gilde. Jeg greide ikke helt å henge på helt inn selv om Rune stilte med sykkelbein etter to uvante temporitt den siste uka, men med 21.17 nærmer jeg meg målet om å se 20-tallet i løpet av sesongen.

Nå blir det nesten 14 dager til neste  konkurranse, og den tida  skal brukes til å finne det siste giret. Det betyr ei økt med kortintervall de to kommende ukene for å tåle litt høyere fart. Så blir det fire løp på ti dager: Stavåsbratta Opp (2,5 km motbakkeløp 16.06), Sentrumsgateløpet på Kongsvinger (10 km 18.06), Elverumstrimmen (5,5 km 20.06) før vårsesongen skal avsluttes med en god halvamaraton i Femundsløpet 25.06.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar