søndag 4. september 2011

To NM-gull på en dag

Lørdag var det veteran-NM på rulleski på Vålerbanen i regi av Mr. Rulleski, Kjell Nystuen og Sørskogbygda IL. Nyskapingen fortjente oppslutning, og jeg gjorde mitt for å øke deltakelsen ved å stille i begge konkurransene. I utgangspunktet var det klassisk jeg hadde i kikkerten - og hadde trent litt for gjennom hele sommeren, men jeg lot meg overtale av den samme Kjell til å stille i friteknikk uten å ha skøytet en meter på rulleski på over et år! Et interessant stunt, spesielt da det begynte å duskregne før start og sørget for at det ble ganske så glatt ......

Bakke-rolling-rolfen klar til dagens andre start. Foto: Harald Busterud.

Nå var jeg slett ikke den eneste som doblet i veteranmesterskapet. Flertallet av de18 løperne gjennomførte 9 km to ganger med en times pause i mellom. Mens fristilløpet med intervallstart ble en heller ensom affære for min del, ble det morsommere og tørrere på den klassiske fellesstarten. Deltakelsen var også noe bedre med 15 mann og en dame i feltet. Mens det i fristil var to typer ski til utlån, med raske konkurransehjul eller tregere treningshjul, stilte løperne med sine egne ski i klassisk. Det er nok store forskjeller mht.  rullemotstand, så her er det  vanskelig å sammenlikne prestasjonene.

Med min totale mangel på tyngdeoverføring i fristil sommerstid, valgte jeg treningsski som var helt like med de jeg er vant til - men altså ikke har rørt denne sommeren. Målet var å prøve å gå rytmisk og holde meg på beina, og det siste greide jeg i alle fall. Et annet poeng var å sammenlike tidene mine i de de to teknikkene. Jeg har ikke testet rullemotstanden, men tror ikke det var veldig stor forskjell på mine Swenor klassiske ski og de innleide fristilskiene med tilsvarende hjul og merke.

Med oppvarming ble det i alt 12 runder på Vålerbanen på lørdag. Her avsluttes den siste klassiskrunden med Halvor Svenkerud på hjul. Foto: Harald Busterud.

I etterkant ser jeg at jeg "vant" null-løpet for jevneste tider i klassisk og fristil. Forskjellen ble under ett minutt i favør fristil som også gikk først. Rundetidene på den 2,25 km lange runden viste at jeg ble litt sliten i armene på stakinga, mens jeg holdt jevn fart på fristil. Hadde rekkefølgen vært motsatt hadde det nok vært enda jevnere, selv om forholdene var tørrere og noe bedre på den avsluttende klassisk-konkurransen. På en annen side ble det merkbar vind på "vekslingssida" i klassisk. Pulsmessig var det også rimelig jevnt med bare litt høyere snitt på fristil - logisk nok.

Det ble dobbelt opp med både gull og krystall etter turen til Våler. Foto: Guro Mjønerud Solbakken.

Alt i alt en fin dag for de få som som våget å stille opp på det aller første veteranmesterskapet på rulleski. Det er nok mange som prioriterer trening og konkurranser fram mot Birkebeinerløpet og andre store mål i høsthalvåret, men det gjør da jeg også! Potensialet for arrangementet burde være stort, men det krever nok litt bedre markedsføring. Kombinert med et KM for alle klasser burde arrangementet bli langt større. Deltakelsen i Kjells rulleskikarusell på torsdagskvelder har til sammenlikning vært oppi det dobbelte de siste årene.


Mr. Rulleski: Kjell Nystuen
           
I år var ikke det formelle i orden slik at KM-statusen falt ut. At veteraner kom fra Telemark og Valdres for å konkurrere på rulleski  betyr at interessen er til stede. Det er nok en del å hente på markedsføringen, men det kan forhåpentligvis gjøres bedre allerede neste år når "jomfru-rundene" nå er unnagjort og folk er klar over tilbudet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar