torsdag 29. desember 2011

Dobbeltest av Romjulsrennet

Jan Erik på løypas høyeste punkt etter 10 km "dagen før dagen".
     
Det var herlig å legge de svart jordene på Hedemarken bak seg på onsdag og komme opp til vinteren på Sjusjøen. Selv om det var litt underkjølt sludd som pisket i ansiktet under prøveturen i Romjulstraseen, var det godt å komme på ski igjen etter fem dager med barmark-/holketrening.

Den 23,3 km lange løypa som skal gås i sesongens første turrenn på fredag ble gjennomført på 1.36 i jevnt rolig langturtempo. Da var det stedvis drivsnø og mye motvind fra Gjestbodåsen og inn. Det ble nok en tur dagen etter i nykjørte spor og drømmeforhold sammen med fetter Jan Erik. Det ble en helt rolig tur på 1.40, inkludert et par fotostopp. Bortsett fra tråe ski, var det bare kos.

På løpsdagen er det spådd 6 kuldegrader og sol. Dette blir topp! Så får vi se hvor mye fortere det går med startnummer. Jeg tipper et kvarter ned og rundt 1.20 på meg og en vinnertid på 1.05. Team Sport1-gutta hadde testløp 2. juledag og Geir Strandbakke vant på 1.10. Sterkt!

Løypa bør passe bra som det første rennet for sesongen, med tre reale motbakker og ellers mye staking på både de første og siste 6 kilometrene. Høydeforskjellen er 120 m og de to høyeste punktene i løypa kommer etter 10 og 16,5 km.

Arrangørene kan nok vente seg en god del etteranmeldinger i tillegg til de nesten 300 som er forhåndspåmeldt. Bl.a. er det meldt at sprinteren Maiken Caspersen Fallakommer og utfordrer fjorårsvinner Sandra Hansson i kvinneklassen. Pål Golberg er min knepen favoritt blant mennene, men her vil det nok stå det mellom flere.

Løypelogg Romjulsrennløypa 28.12

Løypelogg Romjulsrennløypa 29.12

1 kommentar:

  1. Tror jeg skimtet deg og fetter Jan Erik akkurat i det jeg var i ferd med å lesse på meg to sekker etter å ha parkert ved demningen. Fikk mine to første mil på ski i dag, så rennet i morgen går uten meg. Men lykke til! Skal se etter deg!

    SvarSlett