tirsdag 7. august 2012

Koselige Kongsvinger Maraton

Kari (?) snakket "varmt" for halv-
maraton i Qatar 14.02.13 på Sæter.
Den største bonusen jeg håver inn ved å farte Hedmark rundt som kondis-medarbeider, er alle bekjentskapene jeg får rundt omkring. Aller størst er kanskje gleden av å møte opp ved Sæter gård på Kongsvinger den første lørdagen i august for å løpe og dekke Hedmarks eneste maraton. I år var det for 15. gang totalt og den 9. gangen jeg valgte å løpe maraton. I fjor og fem andre år har jeg altså nøyd meg med halvmaraton.

Jeg kan bare huske en gang hvor det ikke har vært sol og sommer på Sæter, og i år ble heller ikke noe sjeldent unntak. Til tross for styrtregn så sent som natt til fredag, ble forholdene fullt brukbare i det eneste terrengpartiet i løypa. Selv om det ble over 20 varmegrader under løpet, var det heller ikke i år plagsomt varmt i skogen. Litt svale skygger inni mellom, sammen med hele ni drikkestasjoner på hver runde, gjør sitt til at å det bare er på noen hundre meter på asfalten på slutten av hver runde at det merkes at det egentlig er ganske varmt.

Rent sportslig var ikke forventningene så store før mitt første maraton på nesten to år. Målet var å løpe et jevnt løp uten å slite for mye på siste runde. Jeg løp mitt eget løp, på godt og vondt, og fikk derfor selskap bare på den første mila av beste dame, Linn Kristin Vibekken.  og min "faste maraton-makker" på Kongsvinger, Ola Mellem. Resultatet ble en kontrollert passering på 1.35, og et håp om å holde farten og plukke noen plasser utover på andre runde. Det var imidlertid ingen å se verken foran eller bak før på tur-retur sløyfa mellom 37 og 40 km. Jeg fullførte med relativt jevn HF, men klokka gikk som vanlig litt fortere på andre runden. Sju minutter opp og 1.42 på runde to og 3.17.51 var vel egentlig to-tre minutter dårligere enn tippet på forhånd. Etter å ha ligget som nr. 8 fra start ble det 6. plass av drøyt 40 løpere totalt og klasseseier med nesten en times margin i M 50-54 år - uten at det sier så mye med bare tre klassekamerater.

Kondis-kollega Trond Hansen både vant og perset  i sitt 2. sub. 3-løp.
Jo Storsveen fra Ottestad imponerte meg med sin maratondebut på 3.09. 
Ole Peter Bergaust spurtet inn på sterke 1.33.07 og sikker klasseseier.
Jeg tok min 4. klasseseier på maraton på Kongsvinger.
Sol og sommer under løpet til tross - det er stemningen på Sæter skiarena etter løpet som er skikkelig kos. Målet når jeg løper maraton er alltid å komme i mål før beste løper på halvmaraton som starter to timer senere. Det holdt med to minutters margin også år, og dermed ble det full fotodekning av halvmaraton i tillegg til av alle unntatt de seks første på maraton. Premieutdelingen er alltid et kapittel for seg: Harald Furholt deler ut premier og klemmer, og jeg knipser vilt av alle som "må på pallen". Med noen små klasser, er det alltid noen som ikke er så veldig "pallvante" - og dermed blir gleden av å bli premiert desto større. Det har jeg prøvd å formidle i min dekning av løpet på kondis.no her:






WORK-OUT PÅ ENDOMONDO:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar