tirsdag 12. februar 2013

Det GÅR likar no!

Jeg var pigg både i og under beina i Snøkuten.
Det er i skrivende stund en måned til Birken, og jeg gjør nok et forsøk på å treffe med formen. Den har alt for ofte vært på topp ukene etter sesongens høydepunkt. Nå har jeg i alle fall prøvd å legge om treningen en del med tanke på å skape overskudd i tide ved å periodisere både mellom løping og langrenn og med tanke på belastning.

Som nevnt til det kjedsommelige her på bloggen, har jeg ikke vært i stand til å få opp pulsen på ski. Kvalitetstreningen må jo som kjent være spesifikk i forhold til konkurranseformen, og jeg har endelig skjønt at skiene må prioriteres framfor joggeskoene den kommende måneden. Hittil i vinter har det blitt for ensidig langkjøring på ski, og full fart på mølla eller i hallen. Jeg snur på flisa og tar nå bare helt rolige joggeturer for å holde beina i gang og løse opp. Samme positive effekt har jeg også av rask gange som jeg konsekvent har lagt inn til og fra jobb siden nyttår. Oppdelt i ti porsjoner blir det 2 mil og 3 timer og 20 minutter "ekstra" restitusjon hver uke. Etter en sjekk med pulsbeltet, ligger jeg ganske akkurat på 50 % av maks når jeg går raskt. Knapt nok for trening å regne, men trolig den beste formen for restitusjon jeg kan bedrive?

Siden Stenfjellrunden forrige helg, har jeg gjennomført tre kvalitetsøkter, og jeg rekker en til før sesongens tredje langløp på ski står på programmet. Dermed håper jeg å stille pigg på Østby for å gå min 13. Trysil Skimaraton på lørdag.

Forrige ukes løp i Snøkuten ble en morsom opplevelse og en opptur både hva resultat og følelse angår. Med 92% i HF-snitt i 38 og et halvt minutt og 34 min. i sone 4, føltes det helt herlig å kunne ligge å presse så høyt. At jeg hadde både Arild og Sofie rundt meg hele løpet, gjorde også sitt til at jeg fikk ut det lille ekstra.

Fredag gjorde jeg så et nytt, mislykket forsøk på å få opp pulsen på ski med 3 x 10 minutter i slak mote. Det føltes som en bra økt, men jeg greide i realiteten ikke å komme opp i I3 en gang! Altså ble det en halvtime med "lapskaustrening" i sone 2. Overraskende ut fra egen følelse, men Snøkuten satt nok i litt ekstra siden jeg fikk ut potensialet der.

Denne helg har jeg trent med "brekket" på. Jeg hadde veldig lyst til å gå skirenn på søndag, men lot for en gangs skyld fornuften råde. Langturen på beina (1 time) og på ski (2,5 timer)  lå begge i lav sone 1, dvs. 65 % av maks-HF. Dermed greide jeg å sette sesongbeste på ski i klubbmesterskapet i Strandbygda mandag kveld. Vi gikk to runder i lysløypa på til sammen 8 km, og jeg nådde i alle fall det ene målet mitt for kvelden: Å få opp pulsen. Det andre var å gå raskere på andre enn på første runde, men det skar seg gitt! Vel, 10 min i sone 4 var oppløftende og selv om jeg ble tre minutter bak Helge og Marius gir jeg meg selv godkjent i den testen. I morgen, onsdag, blir det et nytt prestisjeoppgjør med enda større fart i klubbrennet i fristil på Varden. Så da GÅR det bokstavelig talt framover, og neste uke er det vinterferie. Fri fra jobb betyr overskudd selv om det helt sikkert blir mye, men desto roligere trening igjen. Og så venter 14 dagers formtopping med Tour de ski, HalvBirken og StafettBirken. Jo, jeg GÅR i alle fall en spennende måned i møte.


Resultater klubbmesterskap, 8 km klassisk i Strandbygda 11.02:

1HelgeSveen
23:10
2MariusOsvold
23:13
3SveinNordaas
24:08
4RolfBakken
26:29

Resultater klubbrenn, 3,5 km fristil i Hernes 13.02: 















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar