mandag 25. februar 2013

Kunsten å tape på trening

Vinterferie med kvikk-lunsj, appelsin og kakao.
Etter tirsdagens ti toppturer hjemme i Elverum, gikk ferden til Sjusjøen til enda flottere skiforhold. Selv om jeg ble direkte imponert over løypekjøringa som var gjort på dugnad av de lokale lagene (ingen nevnt - ingen glemt) midt i uka i hjemkommunen, kan den likevel ikke sammenliknes med på Sjusjøen hvor topp skiløyper er selve merkevaren og "big business".

Fra onsdag til mandag ble det milevis med skiturer i konstant solskinn. Det aller meste gikk også meget rolig for seg. Den eneste langkjøringsøkta jeg var over sone 1, var opp igjen i BB-løypa etter å ha kikket på junior-NM på Birkebeineren skistadion på lørdag. Jeg prøvde ellers virkelig å "tape på trening" denne uka. Det har nemlig ikke vært akseptert tidligere. Rare greier hvordan konkurranseinstinktet våkner når det kommer en opp på siden selv på en langtur, gitt... Jeg kan faktisk ikke huske at det har skjedd på "år og dag", men denne uka greide jeg helt bevisst å bli forbigått opptil flere ganger! Et godt tegn siden jeg vet så alt for godt at jeg må roe ned på langturene for å få effekt av hardøktene.

Utsikt fra Fjellstuer II mot Halabakken.
De to øktene jeg har prøvd å kjøre på, har imidlertid vært like frustrerende som tidligere i vinter. Under følger et eksempel fra økta på torsdag (opp på begge sider av Kopnagelen for lokalkjente). Jeg kjørte 8 drag á 4-4.30 min.  i mote med progressiv stigning med 2-3 min. nedkjøring i pausene. Til sammen ca. 35 minutter og 7 km med intensitet. Fasiten ble stusslige 6 min i sone 3 og resten i "lapskaussone" 2 nok en gang. Jeg prøvde meg igjen med fartslek i skøyting helt i slutten av uka med enda lavere uttelling pulsmessig. Her er de mjuke fakta om intervalløkta min:



Kommende uke er det tempotrening i fokus og absolutt ingen ting annet. Det betyr to dager helt fri fra trening for å slippe opp tidsnok til årets Birkebinertrippel som for min del skal gjøres unna på ei uke (Halv-, Stafett- og selve Birken.) Planen utover er kanskje heftig nok:
  • Onsdag 27.02: Klubbrenn på Varden, 3,5 km klassisk
  • Fredag 01.03: Tour de Ski Elverum på Varden: 2 km klassisk + 2 km fristil
  • Lørdag 02.03: Tour de Ski Elverum: 8 km klassisk + 0,8/0,5 km fristil + 7 km klassisk
  • Mandag 04.03: Hodelyktrenn i Ørtjernrunden, 16 km.
  • Tirsdag 05.03: Snøkuten, 6,9 km løp.
  • Søndag 10.03: HalvBirken, 28 km klassisk
  • Fredag 15.03: StafettBirken, 3. etappe, 13 km klassik
  • Lørdag 16.03: Birkebeinerrennet, 54 km klassisk
  • Søndag 17.03: Baksjøløpet, 11 km løp
Det var vanskelig både å gå rolig nok - og snu på Raudfjellet på søndag....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar