torsdag 7. mars 2013

Toppform på tour!

Vegard jublet for seieren - og jeg for formen etter Tour de Ski.
Formtoppingens kunst kan være vanskelig å mestre, og jeg har vel aldri funnet en oppskrift som jeg er trygg på fungerer. Det ender som regel med et eller annet eksperiment når det gjelder å prikke inn formen foran de viktigste konkurransene både sommer og vinter.

Vinterens opplegg ble litt tilfeldig mer ekstremt enn tidligere. Etter vinterens tredje skimaraton i Trysil 16. februar, ble det en uke med mye mengde i vinterferien (19 timer og 27 mil - hovedsaklig klassisk). Fom. onsdag i uke 9 tom. tirsdag i uke 10 har det blitt konkurransetrening i bøtter og spann: Med smått og stort hele åtte konkurranser på sju dager! Først klubbrenn på onsdag, to etapper i Tour de Ski Elverum på fredag og tre nye etapper på lørdag, hodelyktrenn på mandag og Snøkuten på tirsdag. Til sammen nesten tre timer og fem mil med konkurranser med herlig variasjon fra 500 m sprint i fri teknikk til nesten en time klassisk i hodelyktrennet i Ørtjernrunden.

Marius tok seg ut på siste etappe i TdSE.
Mens jeg i hele vinter har loggført minimalt med skitrening i sone 3 og 4, har det den siste uka ikke blitt mindre enn halvannen time i sone 3 og omtrent tre kvarter i sone 4. Jeg har ikke vært oppi "rød sone" i det hele tatt, heller ikke på "hyperukas" siste konkurranse på beina. Registringene på pulsklokka stemmer, i motsetning til tidligere i vinter, meget godt med den subjektive følelsen. Jeg har nemlig ikke "gått i kjelleren" på noen av konkurransene. Følelsen har blitt bedre og bedre for hver utblåsning, og i tirsdagens løp i Snøkuten på 6,9 km stilte jeg til min store overraskelse med superlette bein. Tour de Ski-konseptet til Amund  Co. gjorde susen, og har fungert glimrende som formtopping. Nå gjelder det bare å holde trøkket oppe en uke til med mye hvile innimellom utblåsningene. Med det treningsgrunnlaget jeg har nå burde det i teorien ikke være noe problem....

Etter åtte konkurranser på ei uke var "slowstarteren"
forvandlet til en startkanon! Foto: Stein Arne Negård
Selv om fokuset har vært på puls og formutvikling har jeg fått masse konkurransemoro med på kjøpet: Duellen med Rune på klubbrennet, fem fighter med Vegard og Magne i Touren, håpet om " å se lyset" (til Otto og Rune) i Ørtjernrunden -  før det bokstavelig talt toppet seg med kampen rett bak n'Per og de andre i teten i Snøkuten.

I mål på Snøkuten som var konkurranse nr. 8 på en uke.
Kommende uke venter "Tour de Birk" eller TrippelBirken:
 HalvBirken, StafettBirken og Birken - med Baksjøløpet som dessert på søndag.
Foto: Stein Arne Negård 

Resultater og reportasjer: 
Onsdag 27. februar: Klubbrenn 3,5km klassisk 
Tirsdag 5. mars: Kaashagarunden 6,6 km løp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar