torsdag 14. mars 2013

Birken-oppkjøring på skinner

Birken-uka er her og det kiler i "buken" som Therese ville sagt. Det er lørdag det gjelder, men jeg har allerede gjennomført en Birkebeiner og rekker en til før jeg kan konkludere om årets oppkjøring har vært vellykket. Så langt ser alt ut som Birkebeinerløypa over fjellet  - som trikkeskinner.

Søndag gikk jeg HalvBirken (Bildet- Foto: Stein Arne Negård)) fra Sjusjøen og gjorde noen nyttig erafringer med utstyret. Siden det ligger an til å bli fortsatt kaldt , vil det nok ikke bli store forskjeller fra søndagens førpremière hva vær og føre angår. Det er ikke noe problem å få feste under forhold som en har smurt og trent under hele vinteren. Gliden var også brukbar oppe på fjellet, men jeg hadde faktisk tråere ski ned mot Birkebeinerstadion hvor det var litt løsere spor. Det var nemlig kaldere i mål enn på start på søndag og jeg hadde heller ikke lagt noen rill oppå mine relativt nyslipte ski.

Den viktigste erfaringene var at jeg ikke fikk en eneste dråpe ut av min medbrakte Camelbak. Jeg fikk tredd på isolasjon rundt slangen kvelden i forveien, men brydde med ikke om å skifte munnstykket. Jeg er glad jeg ikke ventet en uke med å ordne det. Selv med kokende vann på tanken et par timer før start var det frosset da jeg skulle ta den første supen etter et kvarter  Iherdig forsøke på å svelge "halve slangen" i nedkjøringen fra Gjestbodåsen hjalp ikke. Dermed ble det med det halve kruset med sportsdrikke ved Midtfjellkoia på søndag. De spilte ingen rolle på så kort distanse, men nå er i all drikketut med kraftig gummiert etui på plass!

Treningsmessig har jeg fulgt min oppsatte plan til punkt og prikke, bortsett fra at jeg nok ble litt for ivrig på lørdagens lette fartslek dagen før HalvBirken. I all fall manglet jeg det siste giret på søndag, og brukte et par minutter lenger tid enn i fjor. Det ble 1.22.35 på 28 lette km, og 34.53 fra Sjusjøen og ned. Helt grei gjennomkjøring på en halvgod dag!

Det blir to dager helt treningsfri dager den siste uka (mandag og torsdag). Tirsdag gikk jeg ei mil helt rolig på ski og "måtte" jogge 5 km fram og tilbake på jobb. Onsdag blåste jeg opp systemet med klubbrenn i Hernes. Jeg hadde en god følelse og gikk bra på ski på det på det reale vinterføre og 10-12 kuldegrader. Morsomt med hele 12 veteraner på start, og selv om både Otto og Rune som vanlig var hakket vassere, var jeg godt med fornøyd med 10.57 på 3,5 km og hhv 21 og 8 sekunder bak "rivalene". Pulsmessig fungerte økta også perfekt med 92% maks og ca. 5 min i sone 4.

Fredag går jeg 3. etappe fra Kvarstad til Sjusjøen i StafettBirken for Elverum kommunes "Fort-fort"-lag sammen med Kjell Karlsen, Rolf Storsveen og Wenche Røset. Det betyr 50 minutters hardkjør dagen før dagen - så får jeg se hvordan det slår ut på lørdag. Intensjonen er å stille mer opplagt enn tidligere da jeg ofte har vært "daud" i kroppen etter overdreven oppladning før Birken.

PS! Håper å rekke en liten statusrapport  etter "genralprøven" her på bloggen fredag kveld siden det ikke ligger an til panikk i smørboden i år....

1 kommentar:

  1. Høres ut som du er godt forberedt på løpet. Masse lykke til, håper det går bra! :)

    SvarSlett