tirsdag 14. mai 2013

Vårlig eventyr med krøll

På veg nedover med smil om munnen og krøll under foten....
Foto: Bente Sund Langøigjelten.
Holmenkollstafetten, dvs. Holmenkollen opp & ned for meg, har blitt en fin tradisjon. Med unntak av i fjor da jeg var forhindret fra å stille pga. konfirmasjon, har jeg fått med meg alle de andre sju utgavene. Jeg er litt usikker på hvorfor stafetten har fått betegnelsen "vårens vakreste eventyr", men trolig er det kombinasjonen av vår og den gedigne sosiale greia som denne massemønstringen er for et sted mellom 30000 og 40000 løpere. For meg er det ironisk nok også årets mest sosiale løp - selv om jeg stiller opp helt uten lagkamerater år etter år. Det er nemlig den eneste gangen i året klubben har et felles opplegg med egen buss og greier. Lettvint og sosialt! I tillegg er det ikke noe annet løp hvor det er så mange som heier når en kommer subbende gjennom de 14 vekslingsfeltene.

Årets trasé var litt lenger enn tidligere, og jeg var på forhånd dømt til å få min dårligste tid i den tøffe løypa som nå er oppgitt til 18 790 m. Det er 800 m lenger enn da jeg nesten holdt på å vinne hele greia for tre år siden. Jeg ble til slutt nr 2 i 2010 på 1.11.54, men var under to minutter bak Ove som vant. Årets deltakerantall har nesten tredoblet seg på disse tre årene, så både tidsmessig og plasseringsmessig var statistikken dømt til å få seg en knekk.

Jeg var litt defensiv i hodet på forhånd på lørdag. Jeg greide å pådra meg en overbelasting på baksiden av høyre kneet etter min siste "terror-trappe-treningsøkt" i Ydalir på onsdag. Testen fredag ettermiddag bekreftet imidlertid det jeg hadde regnet med, nemlig at det gikk seg til når jeg ble varm - så skitt au! Jeg senket ambisjonene et hakk og regnet med å bruke mellom 1.15 og 1.20 på jubelturen. Med over 100 påmeldte skjønte jeg også at det ville holde veldig hardt å komme inn blant de ti beste slik jeg alltid har gjort tidligere.

Etter en avslappende reise med Orionbussen fra Stangehallen, var vi på plass på Bislett kl 12 - drøyt to og en halv time før min start. Dermed ble det masse tid til å rusle litt rundt og veksle noen ord med både stafettløpere og egotrippere. Fotografering av starten for de beste lokale lagene gikk som vanlig utover oppvarmingen - uten at jeg tror det hadde noen praktisk betydning denne gangen. Skovalget var jeg litt mer usikker på. Mine nyanskaffede, superlette Asics Pirahna (120 g) hadde jeg brukt kun en gang, og jeg var litt skeptisk til om nedoverløpingen kunne bli i hardeste laget for mine undersåtter med den minimale dempingen. De ble likevel valgt famfor mine nedslitte Asics Hyperspeed, og det skulle senere vise seg at det ikke var alt som tålte nedoverløpingen.

Pål-Erik og ego på egotrip. Foto: Heming Leira.
Jeg hadde mange antatt jevnbyrdige i solofeltet som startet sammen med klasse Mix. 55+ . Av de 88 sololøperne var Jan Billy, Espen, Pål, Pål-Erik og Ole Arne alle kapasiteter det ville bli interessant å måle seg mot (skjønt de to førstnevnte nok var et nummer eller to for store for meg). Rett før start dukket også Sofie opp, som jeg óg har hatt flere fine dueller med. Dette burde på ingen måte bli noen egotrip....

De første tre rundene inne på Bislett gikk som vanlig fort nok. 4.30 på de tre rundene betyr 3.45-fart og overfart for meg uansett profil. Jeg fant min plass i feltet som fort ut strekte seg ut, og jeg ble liggende i tospann med Pål-Erik oppover helt til min oprinnelige sambygding sa takk for følget i den aller bratteste klivingen opp til Besserud. Pål hadde jeg kontroll på 50 -100 m foran meg gjennom hele løpet , og jeg prøvde konstant å tette luka. Ole Arne hadde på samme måte ryggen min som motivasjon, mens Jan Billy og Espen helt som ventet lå lenger framme i feltet.

Utviklingen av løpet var akkurat den samme leksa som i andre kuperte løp. Jeg sliter oppover, og trappetreninga har i alle fall ikke gitt noen merkbar effekt ennå. På den første og bratteste utforetappen torde jeg heller ikke å slippe på som jeg pleier. Det var ikke mye som skilte fotsålene fra asfalten, og jeg var litt redd for blemmer hvis jeg la alt stå til. Likevel kjente jeg raskt at det var som en luftpute under venstre foten. Søren, vannblemme allerede nå! Merkelig nok var det bare når det gikk nedover jeg merket blemma, og det ble heller ikke noe verre. Det visste seg etter målgang at det ikke var huden, men yttersåla som hadde slått krøll på seg. Ikke noe tegn på stor slitestyrke akkurat etterbare tre mil med disse "engangskoene"! Det spørs nok om Oslo Sportslager skal få lov å sende meg et par nye, gitt!
Ut fra retning på krøllen er det  ikke vanskelig å finne ut av hva denne tynne såla ikk tålte....  
På langetappen ned mot Frognerparken og videre mot mål prøvde jeg å utnytte ryggen til en og annen stafettløper i motvinden for om mulig å komme meg opp til Pål og eventuelt Pål-Erik som jeg også lenge hadde innen rekkvidde, men det ble litt for korte "intervaller". Likevel følte jeg at jeg holdt et jevnt bra sig, og ikke minst så var jeg happy for at følingen med skaden bak kneet hindret meg mindre og mindre utover i løpet. 

Jeg kom inn på 1.18.18, dvs. 4.10 fart i snitt,  noe som er litt dårligere enn i siste forsøk i 2011 da jeg fikk 1.15.38 i den 300 m kortere traséen. 22. plass totalt og nesten ett helt minutt pr. km etter den suverene vinneren høres ikke imponerende ut, men at konkurrenter er så gode får jeg ikke gjort noe med..... Selv om status alltid gjøres opp ved hjelp av min egen målestokk, er det i dette tilfellet litt fristende å telle opp hvor mange lag jeg greide å slå. Med tilfredsstillelse kan jeg konstatere at jeg også den gangen hadde klart flere lag bak meg enn foran meg - nemlig ca. 1000 lag foran og 1400 lag bak! Da har jeg ikke tatt hensyn til at det store flertall av lag starter på St. Hanshaugen og løper 130 m kortere.

Pål-Erik "Fjellkars" versjon: Homenkollen 2013 - going solo!

Tallenes tale:           LØPSLOGG MED GARMIN CONNECT

H1 HOLMENKOLLEN OPP & NED
PlassNavnKlubb                 Tid
1Hulensav, Mulugeta ZewdeNor1:01:23 + 00:00
2Bergersen, Erik Hennig Olsen1:09:54 + 08:31
3Ovesen, RogerWürth Norge1:10:22 + 08:59
4Bjerland, Torstein,-Bjerland, Torstein1:12:22 + 10:59
5Kristiansen, Martin If Sturla1:12:51 + 11:28
6Aas, Jan Billy Oppegård Fik1:13:15 + 11:52
7Soldal, Øyvind Hasunds &amp Hun1:13:18 + 11:55
8Håkonsen, Stian Ringerike Br1:13:26 + 12:03
9Olafsen, Jan Rikard Aker Mh1:13:55 + 12:32
10Sverdrup-thygeson, Lars Høvik1:13:57 + 12:34
11Vågen, GeirKoll Il1:14:10 + 12:47
12Pettersen, AxelAkershus Fylke1:14:36 + 13:13
13Mikkelstrup, MortenKøbenhavn1:14:37 + 13:14
14Fossum, Dag Spkl Rye1:15:00 + 13:37
15Ringom, EspenKomfortsona Il1:16:30 + 15:07
16Langøigjelten, Pål-ErikHamar Skiklubb1:16:40 + 15:17
17Brox, Vegard Il Tyrving1:16:48 + 15:25
18Barosso-gomez, Espen Skywort1:17:14 + 15:51
19Killi, RuneOtta Il1:17:54 + 16:31
20Simonsen, Pål Sas1:17:57 + 16:34
21Olsen, Tore Stive Ledd Mc1:18:03 + 16:40
22Bakken, RolfFik Orion1:18:18 + 16:55
23Johansson, Kristoffer,Johansson, Kristoffer1:18:39 + 17:16
24Eiksund, Ole ArneHakkalestranda1:18:57 + 17:34
25Haug, ThomasBlodsmak Spkl1:19:34 + 18:11
26Førde, SigmundVitec It Drif1:19:42 + 18:19
27Aanesland, Are Aker Mh Bil1:19:45 + 18:22
28Aker, VemundTreningscamp1:19:46 + 18:23
29Råen, VegardNordea1:19:53 + 18:30
30Johansson, SofieNamdal Løpe1:19:56 + 18:33



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar