mandag 17. februar 2014

Statistikken holdt i Trysil Skimaraton

706 løpere kom til mål ved Kjølen Hotell på Østby lørdag.
Etter en heller tung uke etter Tour de Ski var jeg lenge usikker på om jeg kunne opprettholde statistikken min i Trysil Skimaraton på lørdag. Tre dager med feber og 5 kg (!) under matchvekt så sent som onsdag, ga grunn til bekymring. Etter tre økter med stigning i programmet fra blytungt til småtungt, ble det likevel en trivelig Østby-tur sammen med Jan Erik, Otto og Askild.

Værprognosene var ikke de beste, med vind, snø og noen ytterst få minusgrader. Fredagskvelden gikk dermed til å klargjøre to par ski. Nyskiene hadde ennå ikke fått sin ilddåp og ble klargjort etter Swix' smøretips med tørrvoks type VR50 til slutt. Siden det kunne være lurt å ha et par ekstra for okkupere en plass i fremre rekke i pulje 2, rubbet jeg opp festesonen med 80-papir på 2. valget og dekket over med nyanskaffet Swixspray.

Ved testing før start fikk jeg ikke nyskiene til å sitte med VR55N, mens reserveløsningen med rubb satt absolutt tilfredsstillende. Jeg tok derfor kjapt sjansen på at temperaturforskjellene ute i løypa ikke var så store og satset på svartsålerubb for andre helga på rad. Det var slett ikke dumt. Med litt mer flid med håndverket hadde det nok vært tilnærmet perfekt. Bare noen små tendenser til ising i "strafferunden" i lysløypa som erstattet den værutsatte runden på toppen av løypa, men det var det mange med for mjuk festevoks eller for lite dekking som slet med også.

I fjorårets TSM angret jeg bittert på at jeg jeg hadde vært for ærlig med egenseedingen og derfor ble gående å tråkke bak i køen fra start. Denne gangen var puljene satt opp på grunnlag av den offisielle XC-Rankingen. Likevel ble det akkurat samme leksa med en beskjeden utgang fra pulje 2. Jeg var riktig nok veldig usikker på om kroppen ville lystre etter en hel uke uten å ta i, men det viste seg å gå bedre enn forventet. Med de vanskelig forholdene med snøvær og vind under hele rennet, ble det i praksis bare ett spor å gå i. Å avansere i køen ble derfor ganske fånyttes. Det ble en ganske så behagelig reise og en meget oppløftende opplevelse mht. stakinga.

Mellomtidene viser at jeg gikk meg fram ca. 20 plasser fra første mellomtid etter 12 km og til mål og ble totalt nr. 92 av de vel 700 løperne. Det ga en 7. plass av 77 fullførende i klassen. Avstanden framover til Tore som vant var under 20 minutter, selv om det selvsagt må tas med i betraktning at det ikke var noen fordel å gå aller først i sporet under lørdagens forhold.
Pallen i årets Trysil Skimaraton (fra v): 2. Vegard Jørstad -1. Tore Stengrundet - 3. Espen Aleksander Sørlie 
Dermed beholdt jeg statistikken og er fortsatt den eneste i tillegg til tryslingen Trond Olsen som har gått 14 av 15 Trysil Skimaraton. Hva jeg gjorde i 10. februar 2001 i stedet for å dra til Østby, lurte jeg litt på. Frihelg kanskje? Helt feil! Konkurranselista mi har nemlig svar på det: Jeg var nemlig på Kongsvinger-besøk den helga og presterte å delta i to konkurranser på en og samme dag. Først deltok jeg på en 12 km KBIR-skikarusell på Speismark på formiddagen før jeg tok meg en svipptur til Flisa og løp et 8 km langt løp i Vinterkarusellen......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar