fredag 27. juni 2014

Tempotrøbbel i Sentrumsgateløpet

Spurten stod dessverre ikke i stil med de andre 9700 meterne på Vinger......
Sist lørdag stilte jeg i min tredje 10 km for våren i Sentrumsgateløpet på Kongsvinger med håp om at beina hadde fått litt fart på seg etter to "sirupløp" både i Sentrumsløpet (41.31) i slutten av april og i BDO-Mila på Hamar (40.20) ti dager i forveien.

Uka etter det positive Birkebeinerløpet utviklet seg slett ikke like positivt. To dager etterpå satte beina følelsesmessig årsbeste med cruising i Elverumtrimmen, men etter den siste trykkbølgebehandlingen ytterligere to dager senere, satte kneet tilnærmet årsverste. Bortsett fra forsiktigheten ved utforløping merker og tenker jeg ikke noe på det  i konkurranser, men det er tydelig at det er mer enn bare knesena som ikke er helt i orden. Jeg fikk et konstruktivt heiarop fra en bekjent da jeg løp som aller best i det lette midtpartiet under Birkebeinerløpet som fikk meg til på tenke: "Fram med hofta!"

Med beskjed om bare å kjøre eksentriske knebøy og kutte helt ut vanlige styrke-/spenstøvelser under trykkbølgebehandlingen, er det vel logisk at en ikke blir noen Snurre Sprett? Stabilisering og styrke av både legger og og hofte, ble også helt "glemt" og gjorde sikkert sitt til at jeg nå sitter mye mer i steget.

Til tross for trøbbelet stilte jeg med realistiske ambisjoner om å løpe den flate mila på 40 minutter på Kongsvinger, og jeg "lovet" nesten å holde stødige sub-40-målestokker som Rita og Ole Petter med selskap. Snakk om å tru på julenissen! Det holdt i 1 km - selv etter en fornuftig følt åpning på 3.55.  Ikke sliten, bare beina som ikke greier å holde farten - og vips så er jeg oppe i 4.15-fart.

Km-tider i vårens løp:
Dato Løp Distanse Tid Min/km
26.apr Sentrumsløpet 10,0 0:41:31 04:09
05.mai Elverumtrimmen   5,2 0:22:27 04:19
12.mai Elverumtrimmen   5,2 0:22:16 04:17
19.mai Elverumtrimmen   5,2 0:22:57 04:25
26.mai Elverumtrimmen   5,2 0:22:39 04:21
02.jun Elverumtrimmen   5,2 0:22:19 04:17
11.jun BDO-Mila Hamar   9,2 0:40:20 04:23
14.jun Birkebeinerløpet 21,0 1:34:20 04:30
16.jun Elverumtrimmen   5,2 0:23:15 04:28
21.jun Sentrumsgateløpet 10,0 0:42:03 04:12
23.jun Elverumtrimmen   5,2 0:22:50 04:23

Pulsen vil fortsatt ikke helt opp mot gamle høyder, men jeg er ganske sikker på at det er styrken og steget som mangler mest. Det positive med helgas test, var at jeg løp to relativt jevne runder og hadde masse krefter til en (nytteløs) sluttspurt. Med over 42 minutter ble det ikke vårens raskeste milløp - men det treigste rent tidsmessig. Riktignok var BDO-Mila for kort og ville gitt meg over 43 med riktig lengde, men den var også langt hardere.
Det er en halv evighet fram til milspesialisten Vidar Åsly som vant klassen min på imponerende 35.58. 
Status for vårsesongens er allerede gjort før Femundløpet. Jeg er ikke i stand til å løpe fortere enn i ønsket maratonfart om dagen, men det spiller til gjengjeld ingen rolle om distansen er 5 km eller 21 km. Det siste skal jeg bevise igjen førstkommende lørdag. Deretter skal jeg droppe alle forsøk på å øke farten i form av intervaller eller konkurranser en måneds tid og heller kjøre kvalitetsøktene som progressive langturer. Farten til UltraVasan har jeg forsåvidt inne, men jeg må få tatt noen reale dagsturer utover sommeren for å være ultraklar...

Resultater Sentrumsgateløpet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar