mandag 2. juni 2014

Mai med masse trening

Da er allerede mai måned historie, selv om jeg jo akkurat har avsluttet skisesongen. Etter litt sommel ble ikke "skiparken" renset og satt inn med lagringsvoks før det stod 27. mai på kalenderen i år.

Mai har med unntak av KM i terrengløp den aller første dagen i måneden, vært blottet for "ordentlige" konkurranser. Jeg vil likevel påstå at jeg har god kontroll på formen. Det har vært fullt fokus på å komme tilbake i løpemodus og gradvis venne beina til det "normale" antall km igjen. Det har jeg da også greid, i og med at fasiten ble akkurat 300 km løping. Det er den beste mai-måneden, kvantitativt sett, siden 2010. I tillegg har jeg hatt ukentlige testløp på 5,3 km, langintervall (eks. 6 x 1000 m) og en kortintervall (eks. 10 x 300 m).


Helt problemfritt har det ikke vært, siden betennelsen i sena under høyre kneet er merkbar etter og i starten av hver økt. Håpet har vært at (nesten) daglige 2 x 3 x 15 eksentriske etbens knebøy med økende belastning skal kurere "hopperkneet" mitt, men foreløpig er det liten framgang å spore. Derfor startet jeg sist uke med trykkbølgebehandlinger. Ikke noe billig moro med en halv tusenlapp for et par minutters hamring på det ømmeste punktet, men denne gangen har jeg i alle fall forsikret meg om at helårslisensen min dekker utleggene.


Siden det i juni blir betydelige mindre mengde for å få overskudd til Birkebeinerløpet og Femundløpet, har jeg et håp at tre til fem runder med trykkbølger med en ukes mellomrom kan løse opp det betente vevet. Mange har gode erfaringer med den type behandling, så det er verdt et forsøk. All trening vil fortsatt foregå på mjukt og skånsomt underlag. Samtidig tar jeg mine daglige doser med glucosamin som anbefales for å bygge opp igjen brusken.

Her er treningsmengden for mai sortert både på aktivitet og intensitet:

Aktivitet Timer Km Intensistet Timer Km
Beveglighet 1 0 0 13 23
Løp 29 300 1 39 463
Ski-fri-teknikk 1 16 2 0 0
Ski-klassisk 5 69 3 2 25
Spenst 1 3 4 3 30
Styrke 7 0 5 0 4
Sykling 7 135
Tur 4 23
Sum: 57 544 Sum: 57 544

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar