torsdag 13. april 2023

Påske på sitt beste

Ingen påske uten Monsterbakken Opp med Martin som 
ber meg skvise sitronen. (Foto: Knut Erik Landgraff)
Bedre påske for en som er glad i å gå på ski går det vel ikke an å få? Jeg hadde lagt opp til en real treningsuke "i høyden" og fikk det akkurat som jeg ville. Været var med en eneste dags unntak aldeles strålende på Sjusjøen med det som kan karakteriseres som blåswix-føre på formiddagene. 

På ti dager i påskeferien ble det varierte og rikelig med mil, hovedsakelig på ski. Helt konkret så ble det to korte skikonkurranser og til sammen 25 timer og 29 mil, 3-4 korte både gå- og løpeturer inkludert. 


Det har vært enda mer fokus på skøyting enn tidligere i vinter pga. min planlagte sesongavslutning med Troll Ski Marathon i fri stil. Mens jeg tradisjonelt har hatt et forhold 1:2 mellom fristil og klassisk, har det blitt ganske nær 1:1 etter Birken. Totalt vil jeg i vinter passere 2000 km på ski, med 800 km skøyting og 1200 km klassisk. 

Treningsstatistikk 1. - 10. april:


Skirenn 1:
På guttetur til Munksjørennet med Jørgen og Rune palmesøndag.
(Foto: Kristian Moen Bonden)


Skirenn 2: HC og ego har i alle fall to ting felles: Sjusjøen og seige fibre.
(Foto: Lars Freng)

Fordelen med å variere teknikk er at at jeg ikke selv med årets største treningsmengder har følt meg muskulært sliten med sjonglering mellom skøyting, klassisk med feste, staking, løping og restituerende gåturer i påskefjellet. Jeg er jo en kontrollfreak av dimensjoner som liker å ha tall på det meste. Ved å følge med på hvilepuls og andre parametere på klokka, så har jeg hatt god kontroll på balansen mellom restitusjon og belastning - med et unntak... 

En skal vel ikke basere helsa si på stressmålinger, "body battery" og andre tall, men en viss indikasjon gir de. Min erfaring etter et par måneder med ny klokke er at det i all hovedsak stemmer med den subjektive følelsen. Det som overrasket meg denne påsken var hvor store utslag moderat inntak av alkohol gjorde på oppladningen til neste dag. "Body battery" baserer seg trolig på puls og søvnkvalitet, og det er  ikke noe nytt for meg at selv 2-3 enheter gjør noe med begge deler. At batteriet lades bare halvveis opp, selv om antall timer søvn er det samme, overrasket meg. Her må det nok forskers mer.... ! Kanskje gjorde det ekstra stort utslag denne gangen siden jeg hadde mye (rolig) trening i kroppen?

Det ble mye kos på ski denne påsken. 

Skiturer er enda mer kos sammen med  Arild (til høyre).
Her sammen med Dala-nabo Trond på Snørvillen. 

Om det har vært drømmepåske, har denne uka etter påske vært det motsatte. Jeg meldte meg som allerede nevnt på Troll Ski Marathon lørdag 15.04 i fristil rett etter Birken. For å avslutte sesongen ordentlig var planen å skøyte 120 km. Selv om det i skrivende stund er et par dager igjen, er det pga. værprognosene allerede bestemt at hoveddistansen på 95 km blir den lengste utfordring. Med nedbør i bøtter og spann både hvitt og vått, blir det trolig en utfordring stor nok. Det kan også bli snakk om å utvide sperretidene.

Jeg er i alle fall godt forberedt med både Sjusjøen Skimarathon og Öppet Spår i fristil - og er også forberedt på jobbe overtid på lørdag. Jeg brukte jo et par timer ekstra også i 2016 da jeg klokket inn på 7 timer og 17 minutter: En trolsk stakemaraton Jeg kommer helt sikkert til å kjøre vekselbruk av skøyte- og staketeknikk. Det kan jo tenkes at det blir bare et spor som glir, og da blir det fort et stakerenn med lovlig tjuvskate i kneikene. Jeg gleder meg uansett og ser det positive i en ukes dritvær som har gjort det mye lettere å lade opp med lite trening enn om drømmeværet og føret hadde fortsatt en uke til.....

Sjusjøen 7. april 2023

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar