mandag 8. mars 2010

Bakkerolfens beste blåmandag!


Snakk om å ha dagen! Mandagens selvpålagte 50 km på ski ble en dans på roser. Føre, form og alt stemte samme dag. Tre runder på 17 km om Ørtjern kostet verken svette eller krefter og var gjort unna på 3 timer og 20 minutter i sone 1. Det skulle vært 20. mars i stedet.

Ble egentlig veldig overrasket over at kroppen fungerte så utrolig lett på mandagen etter 27 km i  Moraløpet lørdag - og en alt for lang restitusjonstur (17 km - 1 t 40 min) på beina på søndag. I Moraløpet fungerte det enda bedre oppover enn før i år, og jeg fikk nok tatt ut alt det jeg var god for etter en sedvanlig treg start. Det kalde føret ga spikerfeste og jeg følte kulevis at jeg kunne løpe oppover lia. Gikk bra teknisk selv om jeg sikkert kan gli bedre på skiene og være litt mindre "Duracell-kanin". Når jeg er i form og orker å holde frekvensen oppe, går jeg best på ski slik. Det er også litt overraskende at jeg ikke blir sliten i armene. Det må vel være fordi jeg ikke greier å mobilisere muskulaturen med bare å "pirke" med stavene? Noen minutter ble tapt på slutten denne gang også, men det går stadig framover, særlig i lette stakepartier. Skal kjøre to økter begge de resterende ukene fram mot Birken med max. 10 rep. på det bratteste på Brå-sterken - så får jeg se om jeg er ajoúr når jeg kommer innover mot Sjusjøen den 20.

Skal ellers kjøre ei økt med 5 - 6 x 1000 m (max. 02) på onsdag, stake det jeg er kar om på den meget lette Halvbirken på søndag og avslutte oppkjøringa med klubbmesterskap (3,3 km klassisk) i Hernes onsdagen før Birken. Utfordringen min blir helt klart å unngå å trene noe særlig utenom disse kvalitetsøktene. Ingen flere femmils turer nå, nei!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar