søndag 28. mars 2010

Klar for Påske-Tour

Jeg har en fornemmelse av at mange synes det å gå skirenn etter Birken er som å hoppe etter Wirkola - dvs. en nedtur. Det gjelder ikke for meg. For det første så er det mange fine påskerenn i Nord-Østerdalen i den stille (?) uke, og dessuten er det jo klart at oppbygd skiform må brukes til noe! Siden jeg ikke merker forrige lørdagstur på kroppen, er det ingen grunn til å droppe den årlige høyst private "Tour de Påske":

eller: Tour de Påske

Prolog med det  10 km lange Munksjørennet i Tørberget palmesøndag er allerde unnagjort. Isete spor gjorde at jeg valgte å stake med glatte ski siden det bare er en ordentlig motbakke. Det ble ingen klaff i år heller, men takket være det kjappe føret ble det min nest beste tid på fem forsøk. Jeg ble da i alle fall et sølvmerke rikere etter 27 og et halvt minutts pigging. Tror jeg var 7. mann i mål.

Tirsdag er det klart for min 19. tur i Narkuten, 21 km fra Narbuvoll til min barndoms dal. Fetter Jan Erik stiller også, så da blir det prestisjeduell i år igjen. Jeg har faktisk et napp i pokalen, men jeg tror det er tre mann som har to napp så jeg har ingen forhåpninger i den retning. Jeg pleier å smøre meg bort - slik som i fjor da vinneren stod og staket på isføret

Torsdag er det klart for høydepunktet og finalen på min påsketour med Egebergrennet i fristil. Stigningen opp på fjellet er nok ikke riktig like bratt som i Val de Flemme, men jaggu er den lang nok. Dette blir også det første (og siste ?) rennet i fristil i vinter, så det blir ekstra spennende. Jeg har konsentrert meg mer om klassisken i år pga. skaden, slik at jeg nok ikke er riktig så sterk som vanlig i den teknikken nå. Tidligere har jeg vært vel så sterk til å "skræve" som i klassisk - målt opp mot andre veteraner.  Et annet lite poeng er at rennet teller med i Langdistansecupen som avsluttes på Tolga. I fjor vant jeg klassen min totalt, men i år må jeg satse på 2. plassen bak Rune Gilde som har en uinntagelig ledelse.

Påske er ferietid og god anledninger til å slappe av mellom slagene, så dette bli bare moro! Touren blir kombinert med noen dager hos a'mor, før selve påskehelga skal nytes med halvlate dager på Sjusjøen. God påske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar