søndag 21. mars 2010

Birken-festen er over

Da er spenningen utløst, sommerfuglene sluppet ut, eksamen bestått -  eller festen over om du vil, Birken er på alles lepper, og fokuset nådde nye høyder i år. Sånn "dagen derpå" føles det nesten som 1. juledag i barndommen: Gavene er åpnet og det er et helt år til neste gang. I år ble jeg både skuffet og positiv overrasket over gavene ....

Det er  moro å være med på festen, men atter en gang ble jeg revet med i oppstyret og bommet  med det avgjørende smurningsvalget. Derfor utløste ikke ny pers med et par minutter på 3.21.17 den store feiringa i sjela. Sikkert litt sært og si det sånn når jeg gikk fortere en noen gang i mitt første år i 50-årsklassen, men det er spesielt ergelig med dårlige ski på en dag hvor jeg følte jeg kunne holdt trykket oppe helt til mål. Det ble i stedet luregåing  for å få tapen til å sitte i de blanke sporene samtidig som jeg ble regelett frakjørt i alle utforbakker.

Jeg valgte for enkelhets skyld den "sikre" løsningen og la tape under skiene fredagskvelden. Det er vel aldri så lett å være etterpåklok som rett etter Birken, men nå er det på tide å ta forberedelsene på smørefronten like grundig som treningsforberedelsene. Neste år skal jeg sette bort den jobben!

Bildet: På veg opp Kvarstadlia og ikke mer sliten enn at jeg var oppmerksom på Stein Arne Negård som var ute med kameratet sitt.

Nok av unnskyldninger! Det var ikke så mange som traff 100%, og det er tross alt han som er oppå skiene som har mest å si for resultatet. Jeg må si meg meget fornøyd med den delen. Jeg tror jeg kan jeg påstå at jeg traff med oppkjøringa og dagsformen. Spesielt stakinga gikk over all forventning. Jeg var ikke spesielt sliten i skuldre og armer og kunne bare kose meg innover fra Midtfjellet til Sjusjøen. Pussig, men trolig fordi nedsatt styrke i den skadde armen har gjort at jeg har lagt meg til en mer kraftbesparende og riktig teknikk. Planen om et comeback i Vasaloppet i 2011 etter ti års fravær, ble lansert allerde i Håkons Hall.

Mens alt styret på forhånd er et stress med smøring og andre nevøse forberedelser, er det destod hyggeligere med det yrende livet rett etter målgang. Selv for en som bor strategisk til og har optimal logistikk, tar det 12-15 timer "å ga Birken". Timene i målområdet og i Håkons Hall blir bare hyggeligere og hyggeligere for hvert år som går og en får stadig flere kjente som en må utveksle unnskyldninger med. Likevel er det alle de førnøyde ansiktene etter å ha gjennomført, uansett resultat, og de felles erfaringene som gjør nach-spielet like opplevelserikt som selve den 54 km lange festen.

Dette var 15. gang for min del,  og jeg tror jeg har alle de 15000 birkebeinerene med meg på at arrangemntet blir stadig mer strømlinjeformet. Flyten ute i løypa og både i for- og etterkant er merkbart bedre enn tidligere, til tross for en eventyrlig vekst disse årene. Botsett fra at en overivrig konkurrent hadde det litt travelt med å få tak i drikke på Skaramstadsætra, var jeg ikke i vegen for noen på hele turen. Det var heller ingen som hindret meg i min ferd over fjellet. Mens det i  mine to første år, 1995 og 1996, var ganske nøyaktig 7000 løpere som fullførte, var det akkurat dobbelt så mange i fjor. I år var det trolig nærmere 15000 som kom seg i mål i påskeværet. Birken-festen fortsetter garantert neste år - også for Bakkerolfen!
Startnr:    2048
Navn:    Rolf Bakken
Klubb:    Hernes IL
Klasse    Menn 50 - 54 år, M50
Plassering:    106
Tid i mål:    03:21:17
Makstid:    03:42:29
Mellomtider: Skramstad Kvarstad Sjusjøen
00:40:55     01:51:20    02:44:10
Antall merker:   12

3 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye Rolf. Imponerende av en voksen mann :-)

    SvarSlett
  2. Grattis med god tid og godt gjennomført løp!
    Men teip??? ofte godt feste, men vanskelig å få maks glid på det. Og når du ikke har hatt maks feste i tillegg... blir tradisjonell smøring til neste år?!

    SvarSlett
  3. Skal hyre inn en ekspert neste år hvis det i det hete tatt blir noe i nærheten av problemføre, ja. På fire år har jeg bommet tre ganger! Skal det være noen vits å forberede seg optimalt treningsmessig, blir det idioti å sjonglere med sånne detaljer.

    SvarSlett