mandag 18. oktober 2010

Herlig høstferie på barmark

Årets høstferie kom en uke senere enn vanlig, men likevel ble det ingen forsmak på vinteren. Like greit egentlig, siden jeg (som vanlig) har bestemt meg for å forlenge maratonsesongen ytterligere med tur til Fredrikstad kommende lørdag. Dessuten innbød jo det fine høstferieværet til trening og turer i fjellet som fullgod erstatning for skiturer. I løpet av to helger med en friuke i mellom, ble det tid til variert trening for å holde maratonbeina i gang, samtidig som det ble tatt hensyn til at skisesongen er like rundt hjørnet - i all fall på Sjusjøen.

Herlig om høsten på Sjusjøen - også uten skispor! Her med utsikt fra Sjusjøfjellet mot Kroksjøen.

Treningsstatus for de ti dagene ble ca. 14 timer og 150 km trening, hvorav 10 timer og 100 km var ren løping. Det ble også tid til et par korte rulleskiturer, en liten tur på terrengsykkelen samt en økt med styrke på overkroppen. I tillegg ble det et par fine og sosiale fotturer med familien på Sjusjøen som ikke er loggført som trening.

Rune, Bjørg (fotograf) og jeg nyter en solbærtoddy ved Lunkevatn søndag.

Kvaliteten på treningen har subjektivt sett vært bra, med to rolige langturer på beina, en oppløftende økt med såkalte Yasso-intervaller, to korte men intense motbakkeøkter med staver og ellers kosetrening i klar og fin fjell-luft. Innledningsvis i høstferien var jeg også på en Tøff terrengtur i Tufsingdalen som jeg skrev om i mitt forrige innlegg her på bloggen. Med ordentlig nattefrost siste del av ferien, ble underlaget på favorittrunden rundt Sjusjøvatnet også fast og fint.

På tur over Elgåsen på Nordseterrunden sammen med Bjørg (fotograf) på lørdag.

Totalt sett er herlig høstferie og en utbytterik treningsperiode. Jeg blir nesten hver gang overrasket over hvor lett treninga går når jeg samtidig bare kan slappe av uten andre forpliktelser. Et herlig liv!

Mest oppløftende var tirsdagens 800 m-intervaller etter Yasso-prinsippet som jeg har fulgt så godt som ukentlig i sommer, bare med tilpasning mht. antall repetisjoner. Første økt ble gjennnomført i juni med 3.08 i snitt på fem rep. Nøyaktig tre måneder senere gikk sju rep. unna 10 sekunder raskere! Alle intervalløktene blir utført med like lange joggepauser i tid som det  800 m-dragene tar, dvs. ca 3.00 min. eller rundt 550 m jogg. Yasso-teorien går ut på at tida i min/sek på 10 x 800 m  tilsvarer maratontida du har inne målt i t/min. Mer om Yasso-trening finner du på Jan Olavs blogg: Nordsinni multisport og gym

På grunn av tett og langt konkurranseprogram i høst har jeg ikke turt å ta "full dose", men variert mellom fem og åtte rep. Det blir spennende å se om teorien stemmer i sesongens siste maraton i Fredrikstad på lørdag. Den er ikke spesielt flat og lettløpt, så jeg kan vel neppe stole på at teorien stemmer uansett forhold slik og jeg bare kan cruise inn til 2.58? I 2007 løp jeg de tre rundene á 14 km på asfalt og grus i plankebyen på 3.10.53. Det bør absolutt være innen rekkevidde.

Før det er det imidlertid klart for det første løpet i Snøkuten i Veldre. Det er 6,9 km som er åpningsdistansen, og jeg kan trygt si å ha et sammenlikningsgrunnlag i og med at dette blir min 14. sesong. Tirsdagens løp blir mitt 71. løp i den populære vinterkarusellen totalt, og mitt 27. i Kaashagarunden. Persen er fem år gammel og lyder på 25.04, mens jeg 15 av gangene har kommet inn under 26 minutter. Det blir  målet også denne gangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar