torsdag 26. mai 2011

Team KjellA klar for

Kommende helgs fysiske utskeielse blir en real utfordring, nemlig Merrell Challenge! Bakkerolfen gir seg i kast med multisport for aller første gang sammen med Team-captain Kjell A(rild) og Kjell-Petter - årets Vasa-kamerater. Konkurransen går lørdag fra Bogstad gård, og det vi vet er at vi skal løpe, sykle, padle og navigere oss rundt i Sørkedalen anslagsvis tre-fire timer lørdag formiddag.  Teamet har ikke rukket å drille samarbeidet annet enn en økt med rappellering og klatring i Haugsberget, samt en teoretisk "briefing" et par dager i forkant. I tillegg til de kjente kondisjonsøvelsene vil det også bli et ukjent antall "mystery events" underveis. Det blir garantert bruk for mer enn stor O2-kapasitet og seige muskler.

TEAM KjellA - MERRELL Challenge 2011



Kjell Arild Andersen (Snekker'n) - Kjell-Petter Ellingsbø (KP) 

og
R
olf Bakken (Bakkerolfen)
             
Utfordringene vil bli mange og varierte, og  for oss er lagsamarbeidet et spenningsmoment siden vi omtrent ikke har trent sammen. Vi har alle hver våre sterke sider og har i teorien fordelt ansvar i de forskjellige grenene etter dette. Kjell Arild er best trent på sykkel og praktikeren i laget, Kjell Petter er en erfaren padler og klatrer og den beste løperen. Jeg har en viss trening med kart og kompass og den som har mest erfaring fra lange konkurranser. Det er særs viktig er alle har alt utstyret intakt underveis - og ikke minst har hue på rett plass. 80 tremannslag skal delta, og det vil helt sikkert koke litt i toppen på tre nybegynnere.

Det nærmeste Kjell Arild og jeg har vært denne typen konkurranse er to triathlon-konkurranser på Finnskogen for 16-17 år siden. Den store forskjellen er at i triathlon så vet deltakerne hva som som venter i hvilken rekkefølge. I multisport er det meste hemmelig inntil en time før start.

Et moment som jeg allerede før start vet at jeg burde vektlagt mer er overgangstrening, f.eks. fra løping til sykling. Det ble jeg hardt og brutalt minnet på nylig da jeg kastet meg på sykkelen for å rekke Jentebølgen i Elverum rett etter å ha løpt Elverumstrimmen. Det resulterte i kramper i begge leggene etter 1 km! Jeg har i det hele tatt ikke drevet annen spesialtrening med tanke på Merrell enn at jeg har passet på å sykle en kjapp tur i uka. Den siste gikk torsdag kveld, to døgn før konkurransen. Treninga den siste uka har forresten blitt uvanlig kvalitetspreget til meg å være. Det blir derfor ekstra spennende å se hvordan det slår ut på lørdag. Her er min "kvalitetsuke" før multisportdebuten:
         
  • søndag-  KM 5000 m baneløp
  • mandag- Elverumstrimmen 5,5 km
  • tirsdag-   generell styrke + 5 x 90 sek + 7 x 15 sek trappeløp i Ydalir
  • onsdag - 10 x 500 m (2 min) terskelintervaller
  • torsdag - 20 km sykling + 1 x 10 min bakkedrag
  • fredag -   8 km rolig jogg
  • lørdag-    MERRELL CHALLENGE
Jeg må ærlig innrømme at jeg er ekstra pirret av utfordringene som venter denne gang - både pga. usikkerheten rundt "Rolf-gjør-ting-han-ikke-kan" og av hensyn til laget. Desto større blir trolig tilfredsstillelsen av å fullføre med stil og som lag.  Yes, jeg gleder meg.

Vi satser på noen oppdateringer via mobil i løpet av lørdagen. Så følg med Team KjellA på Bakkerolfen!

1 kommentar: