onsdag 25. januar 2012

Mye futt - men lite fart

Den siste uka er blitt brukt til å prøve å få opp farten både på beina og skiene. Det har jeg ikke lykkes med, selv om jeg føler at jeg merkelig nok har hatt mer futt i beina enn på lenge. Det går fortsatt ikke an å få opp pulsen - og dermed heller ikke farten.

Forrige uke var preget av sår hals, men jeg var ikke tettere i lufteveiene enn at det ble trening hver dag. Korte og rolig økter burde utløse overskudd da whiskey-stemmen forsvant i helgesvingen? Beina har hele uka vært lette og fine så da er det "umulig" å unngå å trene. Blodpumpa vil imidlertid ikke ut av komfortsona - til tross for fire forsøk på fem dager. Lørdag og søndag klinte jeg til med både 1500 m og 800 under KM i Stangehallen, tirsdag ble det Vinterjoggen på Hamar og onsdag årets første klubbrenn på Varden i Hernes.

1500 m-feltet i KM i klasse G16, MS og MV klare til start.
To KM-gull til tross: Tidene på mellomdistansene var i underkant av hva jeg hadde håpet på, med to vidt forskjellige løpsopplegg. Etter lørdagens 1500 m følte jeg meg defensiv og følte at jeg ikke fikk tatt ut alt. Løpet viste seg i ettertid og være jevnt og veldisponert med 3.30 på 1000 m og 5.15  i mål. To sekunder svakere enn i mitt forrige forsøk for to år siden kunne jeg ikke være helt fornøyd med. På søndag bestemte jeg meg derfor for å kline litt mer til fra start for å prøve å matche tida fra KM i 2010 på 2.34. Det skar seg, gitt! Etter 1.15 på første 400, ble det hele 6 sekunder opp på andre halvdel og 2.36. Den som intet våger  - intet vinner, så skitt au! Med minimal tempotrening var det vel ikke annet å vente?

Veteran-mestere på 1500 m i KM i forskjellige klasser og kretser:
Fra v: Halvor Nordby, Reinert A Rinvold, ego og Jon Olav Endrerud.
Mandag ble det en to timers helt rolig og herlig skitur i fantastisk vintervær på morgenkvisten, og jeg var på nippet til å slenge meg opp i lysløypa for blåse ut igjen i klubbrennet til Strandbygda. Litt forsinkelser med dagens gjørmål, gjorde imidlertid at jeg droppet det i siste liten. Konkurranseabstinensen meldte seg igjen på tirsdag etter en lett morgenøkt med fine bein på mølla, og den drøyt 4 km lange Vinterjoggen på Hamar ga "tempoukas" beste opplevelse. Fortsatt var det ikke samsvar mellom den gode følelsen, tida og det overraskende lave pulsnivået.  Men jeg tenker som så: Hvor fort kommer ikke det til å gå, når jeg får presset opp mot det normale?

Onsdag var jeg ganske forbredt på grisebank av Otto og Rune i årets første prestisjeoppgjør i Hernes' klubbrenn. Det gikk som forventet, og jeg ble hhv 40 og 24 sekunder bak. Jeg merket godt at det har blitt lite fart på ski ennå, men helgas turrenn på den tidobbbelte distansen er nesten for en annen idrett å regne - og den idretten er jeg definitivt bedre trent til. Følelsen er også på ski at det fungerer bra teknisk, og jeg venter bare på at det skal løsne ellers. Grunnlaget er der, så det kommer - snart!

Her er for moro skyld snitt- og makspuls på mine fire "fartssprell" de siste fem dagene:
                  
DatoKonkurranseKmTid
HF-snitt (max.)
21.01KM 1500 m1,5 5.15
HF 150 (max. 161)
22.01KM 800 m0,8  2.36
HF 144 (max. 157) 
24.01Vinterjoggen4,1  16.40
HF 149 (max. 155)
25.01Klubbrenn3,5 11.31
HF 145 (max. 152)

Altså lavere og lavere intensitet for hver dag! Ikke så lurt kanskje, men moro lell!
To rolig økter nå og så er jeg klar for mitt Trysil-Knut-renn nr. 13 på lørdag.
                 
BILDER OG RESULTATER KM 1500 M 21.01

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar