fredag 18. mai 2012

Foran en fornuftig forsesong

Jeg har fått finsiktet terminlista og blinket meg ut aktuelle konkurranser fram mot sommerferien. Mål nummer en er å holde meg 100 % skadefri! Jeg har lovet meg selv ikke å bli overivrig og pådra meg noen skavanker denne våren. Ingen av konkurransene er noe jeg på "død og liv" må gjennomføre. Jeg vil se, eller rettere sagt, føle beina an fra uke til uke. Slitne legger alá juni/juli 2011 skal for all del unngås slik at jeg får kjørt den nødvendige mengdetreningen i juli og august fram mot høstens store mål: Å jubilere med stil i mitt maratonløp nr. 50 på senhøsten en gang. Hvor det blir hen er jeg ikke sikker på ennå...

Foruten fokus på forebyggende styrketrening blir delmålene å gjøre en god figur på 10 km i Sentrumsgateløpet og på halvmaraton i Femundløpet i slutten av juni. På vegen tar jeg med meg en halvmaraton på Hadeland allerede kommende helg og det morsomme multisportarrangementet Merrell Challenge i Sørkedalen om tre uker. Alle andre løp tar jeg som kvalitetstrening - og bare hvis beina tåler det. Føre var-prinsippet gjelder!

DELMÅL:

Sette løypepers i Sentrumsgateløpet på Kongsvinger St. Hansaften - dvs. sub. 38.40. 

Verre blir det nok å holde Trond Hansen bak meg som på bildet fra fjorårets løp


Vårens konkurranseplanen ser da foreløpig sånn ut:
Dato
Sted
Løp
Distanse
19. mai
Gran
Hadeland Maraton         
21,1 km
21. mai
Elverum
Elverum-trimmen      
5,5 km
05. juni
Elverum
Stavåsbratta opp     
2,5 km
09. juni
Oslo
Merrell Challenge  
30 km
11. juni
Elverum
Elverum-trimmen      
5,5 km
13. juni
Hamar
Gå-Joggen/Postmila     
10 km
16. juni
Trysil
Pilgrimsferden     
12 km
18. juni
Elverum
Elverum-trimmen
5,5 km
23. juni
Kongsvinger
Sentrumsgateløpet           
10 km
25. juni
Elverum
Elverum-trimmen
5,5 km
30. juni
Engerdal
Femundløpet     
21,1 km


Fram mot Merrell Challenge er planen å sykle en økt i uka og kanskje slenge meg med i et treningsløp eller to i orientering for variasjonens skyld. Begge disiplinene vet vi også venter Team KjellA i Sørkedalen 9. juni. Deretter blir det staking på rulleski i stedet for sykling for å avlaste beina utover sommeren. Eksentrisk styrke på leggene (3x10 rep.) har allerede blitt rutine etter hver løpeøkt, og jeg har også stor tro på at bruk av hoppetau er gunstig for snerten i frasparket. Foreløpig bare som en del av den ukentlige styrkeøkta, men med stadig økende varighet (foreløpig 3 x 3 min.) Litt barfortløping for å få brukt leggene på en annen måte har jeg også tro på. Likevel skal jeg ha minst en løpefri dag i uka denne sommeren. Jeg begynner kanskje å bli en (litt mer) fornuftig, gammel mann?
VÅRENS HOVEDMÅL: 
I år skal leggene være i en annen forfatning enn da jeg hinket mot mål på Femundsenden i fjor.
Foto: Kjell Arild Andersen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar