fredag 4. mai 2012

Stabil KM-innsats

Starten for MS og MV. Foto: Rudy van Oevelen.
Tre dager etter Sentrumsløpet var det duket for KM i terrengløp i Moelv. I mellomtiden ble det tid til årets første sykkeltur og en økt med oppløftende lette bein i kortintervaller på stiene i Stavåsen. Begge øktene var positive opplevelser, og jeg stilte med gode forhåpninger i KM. Ikke mht. å kopiere fjorårets KM-gull, siden klubbkamerat Otto var både sjåfør og soleklar gullfavoritt i klasse M50-54 år. I fjor hadde jeg et forrykende oppgjør med Reinhard, og Lillehammer-løperen var også i år på start og en relevant målestokk.

Årets KM for både Hedmark og Oppland Friidrettskrets ble på mange måter en suksess. Arrangørene i Moelven hadde hevet arrangementet et hakk fra fjorårets premiere i de samme løypene, og været og ikke minst deltakelsen var topp - i alle fall i de yngste klassene. Fem mann i min klasse er ikke all verden, men det var i all fall mer enn i de enn i de fleste andre veteranklassene....

Etter en kjapp omvisning i løypa med Otto, ble det litt  fartslek på jordet ved Mo gård for å få knipset mest mulig actionbilder fra de yngste klassene. Veteran- og seniorherrene løp 3,1 km bestående av to runder i en 800 meter-sløyfe som snirklet seg rundt i start - og målområdet samt en lengre og mer variert runde ute i Moskogen midt i mellom. Akkurat samme løype som i fjor da jeg ble slått i spurten av Reinhard, men likevel tok KM-gullet for Hedmark på 11.53. Med uforandret løype på samme tid og med samme fine forhold som i fjor, var motivasjonen på plass for å slå meg sjøl nok en gang. Den største forskjellen var egentlig at i fjor gikk KM helga før Sentrumsløpet.

Med målet i sikte. Foto: Rudy van Oevelen.
Akkurat som i Oslo på lørdag, kan jeg si meg fornøyd med gjennomføringen. Jeg løp mitt eget løp og holdt jevnt bra trøkk, uten at jeg merket noe særlig til mila tre dager før. Kanskje med unntak av i den lengste motbakken som var av gammelt, halvdårlig merke. Jeg plukket et par mann før det og hadde hele vegen kontroll på Reinhard som aldri fikk kontakt.

Det var bare å gratulere Otto med soleklart KM-gull. Foto: Hans Tore Riibe.
Jeg fikk 11.48 i mål etter 3,1 km, fem sekunder raskere enn i fjor, og 38 sekunder før min overmann fra året før. Over et helt minutt bak Otto er mye på en drøy 3000 meter, men jeg får bruke det som motivasjon til å nærme meg Hernes-ekspressen når Elverum-trimmen starter opp igjen til uka. Km-farten var faktisk litt dårligere enn i mila i Oslos gater, men det får alle kriker og kroker og underlaget ta skylda for. Pulsen var nemlig 93% i snitt og sterke 96 % som maks. Stabil og bra form om dagen, altså. Jeg føler faktisk at jeg er i en flytsone hvor jeg trener og presterer med overskudd hele tiden.

Nå gjelder det å beholde  balansen og trene variert framover. Jeg har nemlig hatt en tendens til å bli for "hissig på grøten" på forsommeren og skaffe meg småtrøbbel ved St. Hans-tider. Derfor tar jeg nå et avbrekk fra sommertreninga og tar tre dager med skiturer på Sjusjøen. God mai-vinter!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar