torsdag 31. mai 2012

Variasjon gir motivasjon

Det har vært lite konkurranser å motivere seg til i de siste ukene, og da er kunsten for oss endorfin-avhengige å finne andre stimuli. Uten behov for å lade opp til konkurranser har jeg med god samvittighet brutt opp i det litt monotone trenings-mønsteret mitt og gjort treninga mer variert. Variasjonen i treninga har virkelig vært god selv om det i hovedsak har vært fokus på løping. Hvem har sagt at løping er kjedelig? Under følger eksempler på variasjoner som jeg har rukket bare de siste to ukene.
     

Bildet: Five Finger er anskaffet og testet på et par stiturer.

  • Rolig langtur - grusveg
  • Karuselløp - sti
  • Kortintervall - sti
  • Barfotløp - sti
  • Orienteringsløp - terreng
  • Fartslek - tredemølle
  • Langtur - snø/myr/sti
  • Bakkeintervall - asfalt
Bildet: Pinsehelga ble tilbrakt på Sjusjøen (selvfølgelig) og det ble tre fotturer i tillegg til tre løpeturer på tre forskjellige underlag. Bildet er tatt på toppen av Natrudstilen lørdag. 

I tillegg har jeg hatt to helt løpefrie dager i uka. Det har ikke betydd sofaen eller rett ut i pinsesola, men en tur på terrengsykkelen samt en styrkeøkt. Spensttrening med hoppetau, eksentriske styrkeøvelser for leggmuskulaturen samt gode uttøyninger er det også blitt tid til i etterkant av diverse økter. Og ennå har jeg ikke funnet igjen rulleskiene... Joda, statusen for mai blir habil til meg å være, men jeg har ikke satt av mer en halvannen times "kvalitetstid" pr. dag. Jammen er det mye moro en rekker på den tida....




2 kommentarer:

  1. Kjøpt sko på europris ? Se min blogg : www.ultratrening.com :)

    SvarSlett
  2. He-he! Nei, ikke denne gangen, nei! Men, jeg har faktisk kjøpt meg joggesko på Europris en gang. For meg som underpronerer/supinerer er det ikke akkurat stort utvalg i de lokale kjedebutikkene, men der i en tilbudskurv på Europris på Elverum fant jeg et par Asics Cumulus til 299 kr eller noe sånt.....

    SvarSlett