torsdag 18. oktober 2012

Ute og kuter igjen

Oddbjørg og to av de faste kara i komiteen.
Foto: Stein Arne Negård.
Da er Snøkuten i gang igjen! En tirsdag hver måned fra oktober til mars "bare må" jeg ha med meg dette sosiale løpet. De siste årene er det Kjell Arild og jeg som har tatt turen sammen de ti milene fra Elverum for å "kute" en tur i mørket. Sesongpremieren gikk som vanlig "med klokka" i den korteste runden, Kaashagarunden, som jeg har målt til 6,6 km flere ganger. Den er altså ikke 6,9 km som arrangørene i Veldre har oppgitt. Det ville nemlig vært for godt til å være sant ift. mine tider.....

Dette var 30. gangen jeg løp Kaashagarunden, og sånn sett et lite jubileum det er verdt å markere. Jeg husker godt den først gangen jeg rotet rundt i Veldre og så vidt rakk starten høsten 1997. Og ikke minst husker jeg praten i garderoben selv om jeg den gang nok var mer en lytter som hadde STOR respekt for de vel voksne gutta som var flere minutter foran meg - uansett om det var Kaashagan, Nordhagan eller Houm som var rundet den kvelden.

Jeg har for moro skyld funnet fram resultatlista fra mitt første løp i Kaashagarunden 16. desember for snart 15 år siden. (Det var nok litt vanskelig forhold slik at det vanlige desemberløpet i Houmsrunden ble kortet ned til Kaashagarunden.) Jeg løp på 27.13 som 37-åring og var ganske nøyaktig 4 minutter bak n'Per - Briskelund selvsagt. (Det er bare en PER i Snøkuten!)

Klikk på lista for mer leselig utgave!

Teten rett etter starten i Byflaten på tirsdag. Foto: Stein Arne Negård.
Åpningen av den 34. Snøkutsesongen ble omtrent som forventet tidsmessig for meg. Jeg følte meg lett og fin i beina, og syntes det gikk bra unna. Det er imidlertid ganske vanlig med motsatt "fartsblindhet" på et kort løp når jeg stiller med uthvilte bein etter å ha prioritert langt og seigt en periode som i høst. Klokka er jo enig i at det går litt fortere enn på maraton, men aldri så mye fortere som jeg subjektivt føler eller håper på.

Med tre unntak, det siste i mars i år, har jeg alle løp i Kaashagarunden på 25- eller 26-tallet. Med bakgrunn i 26.34 under samme gode forhold i fjor, håpet jeg å se 25-tallet denne gang. Det holdt ikke helt, men 26.11 er godkjent, og jeg fikk presset bra hele vegen. 92 % i snitt og 95 % i HF-max. beviser at det ble en real oppblåsing av systemet.


I gang med min 16. Snøkutsesong midt mellom Miroslaw Baran (til v) og Knut Grønvold.
Foto: Stein Arne Negård. 
Den neste - og siste utblåsingen før Frankfurt blir fk. lørdag i Hytteplanmila. Et realistisk mål der blir å se 37-tallet igjen siden jeg greide det i fjor med 12 sekunders margin - også da fire dager etter Snøkuten. Teoretisk sett skulle det gå greit siden jeg i år løp 23 sekunder raskere i Snøkuten, men jeg hadde nok en meget god dag på Svensrudmoen i fjor hvor jeg fikk presset ut 94 % i HF-snitt på milløpet. Jeg gleder meg i alla fall atter en gang til å måle meg mot meg selv og en hel gjeng av sterke løpere i klassen. I fjor ble det 6. plass i det som kvalitetsmessig er det beste 10 km-løpet jeg har deltatt i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar