onsdag 3. oktober 2012

Mil etter mil - med mye smil!

En høstsesong til terningkast fem så lagt!
Kan det bli en sekser i Frankfurt, tro?
August og september er lagret i minneboka med milevis med glede. Nesten alt har gått etter planen, selv om ovetråkket dagen før den viktigste konkurransen, UltraBirken, skapte litt panikk. Nå 14 dager senere har alt normalisert seg, og ankelen er endelig seg seg igjen. Etter følelsen på siste helgs langtur å dømme, ble jeg nok mer satt tilbake i UltraBirken og også i Oslo Maraton enn det jeg var villig til å innrømme. Bevegeligheten og snerten i frasparket føltes annerledes igjen på søndagens positive og progressive tremilstur.


I løpet av en periode på sju uker (åtte helger) har jeg gjennomført fem seige konkurranser, tre ultraløp og to maraton, på til sammen 257 km og brukt nærmere et døgn i konkurransemodus, nemlig vel 22 og en halv time. Forresten, med diverse annet "småkrydder" så overstiger det godt og vel et døgn med startnummer. I samme periode har det nemlig også blitt tid til seks karusellrenn på rulleski på torsdager (2 - 10 km) og tre av karuselløp á 5,5 km i Elverumtrimmen på mandager har også blitt gjennomført med gasspedalen i bånn. I tillegg sikret jeg meg høsten tyngste opplevelse i Gå-Joggen på Gåsbu fire dager etter Romerike 6-timers.... Altså 15 konkurranser på sju uker uten varige men, men tvert i mot en følelse av overskudd og konkurranselyst. Så da er det bare å vente på den etterlengtede "ketchup-effekten"!

Det er i motbakke det går både framover og oppover!
Her i første test i jakten på toppformen i Stavåsbratta Opp sist helg.

I skrivende stund er det 25 dager igjen til BMW Frankfurt Marathon, og nå kan andre ting enn samling av km stå i fokus. Med unntak av 6-timersløpet 1. september, har beina vært nesten sjokkerende lette og fine to dager etter alle konkurransene. Naturlig stølhet "dagen derpå" har forsvunnet ved hjelp av en lett sykkel- eller gåtur, og jeg har måttet bruke "avansert overtalelsesteknikk" for ikke å kline til på mandagstrimmen ved flere anledninger.

Helga etter Oslo Maraton stilte jeg i motbakkeløpet Stavåsbratta Opp og fikk litt overraskende samme tid som midt i vårsesongen da jeg hadde fokus på fart på 10 km. Det er tydeligvis flere veier til Rom, og jeg tjener nok mest på å ta den lengste..... I dag, onsdag 3.oktober, tar jeg med meg den sesongens siste Gå-Jogg på Hamar, og til helga blir det skikkelig krydder i hverdagen: "Tour de Kut" på hjemmebane. To dager med fem korte etapper på til sammen ca. 15 km tror jeg bare er positivt før en uke med litt roligere trening igjen på Sjusjøen. Planen er å få lagt inn to langturer før "maratoneksamen", med den siste 14 dager før løpet. I de to siste ukene er planen å løpe to konkurranser, Snøkuten på 6,9 km og Hytteplanmila, henholdsvis tolv og åtte dager før Frankfurt.

Km pr. dag i august 2012.
Km pr. dag i september.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar