fredag 26. oktober 2012

Det kribler både her og der....

Hodet er fullt, pulsen er høy, vekta like så, halsen er sår, brystet er tett - men beina er lette og fine. Det er kortversjonen av statusrapporten min to dager før mitt mest seriøse løpsopplegg noen sinne.

Uka etter Hytteplanmila, men snarere uka før noe lagt viktigere, nemlig Frankfurt Marathon har som ventet vært en prøvelse i tålmodighet. Jeg har forsåvidt greid å holde det jeg hadde lovet meg selv, nemlig å løpe bare annen hver dag. Jeg måtte "jukse" litt med andre aktiviteter likevel. Her er dagboka de siste seks dagene før sesongmålet:

Dag  Sted Akt.Type Int km t min sek Kommentar
Søndag  Hernes Rulleski Lkj-r 1 15 1 0 0 HF 117
Mandag  Stavåsen Løp Lkj-r 1 11 1 13 0 HF 117
Tirsdag  Stavåsen Tur Uspes 0 6 1 0 0 Raske gange i lysløypa
Onsdag   Leiret Løp Oppv 1 3 0 17 0 HF 108
               Leiret Løp Int-l 3 2 0 8 20 2 x 1 km i maratonfart-HF 139
 Leiret Løp Tempo 4 1 0 3 50 1 km i overfart-HF 151 
 Leiret Løp Nedtr. 1 6 0 32 0 HF 117
 Hjemme Beveg Uspes 0 0 0 20 0 Uttøyning + eks.leggstyrke
Torsdag Hjemme 0 0 0 0 0 Hviledag
Fredag Løvbergsmoen Løp Lkj-r 1 6 0 35 0 Inkl. 3 korte drag-HF 116
Lørdag Frankfurt Reisedag
Totalt: 50   5 10
km     t min

For første gang på årevis har jeg også fulgt med på vekta og pulsen både morgen og kveld den siste uka. Her skulle alt gjøres seriøst! Vi leker vel ikke maraton? Etter "bollegildet" og diverse utskeielser sist helg var jeg 3 kg over matchvekt, dvs. 70 kg, og med hvilepuls som normalt på 39. Med normalt regime uten noe ekstra inntak er vekta fortsatt to kilo over normalen pga. det lavere aktivitetsnivået. Hvilepulsen har imidlertid ikke vist den forventede fallende kurven. Jeg ligger på +- 40 under under vanlig trening, men den har vært helt nede i 35 noen vellykkede oppladninger. (Jeg har faktisk registrert 33 som pers!)

Denne uka har det ikke vært noen endring verken morgen eller kveld, og har lurt litt på hva det kan skyldes. Kanskje har det sammenheng med den lite positive følelsen jeg våknet med fredag morgen med sår hals og slim øverste i brystet. Typisk! Det er imidlertid ikke første gangen det skjer i etterkant av en sjelden fridag fra trening i den kalde årstiden. Som regel løsner rusket i systemet når motoren får gått seg varm igjen, så jeg er ikke bekymret - foreløpig. Med det som de store gutta vel ville fått diagnostisert som en luftveisinfeksjon  i kroppen, vil vel pulsen ligge høyere enn ellers? Hvilepulsen har nemlig ikke vært nedpå 30-tallet denne uka. Hm-hm!

Av alt det jeg ikke er proff på i dette gamet jeg er med og leker med stor fornøyelse  er kanskje det å la være å trene som jeg er aller dårligst til. Det er sjelden jeg har sluppet opp så mye som nå to hele uker før en konkurranse hvor det har blitt under 10 timer til sammen. Formtopp eller ikke, målet er fortsatt det samme som da "Prosjekt Frankfurt 259" ble satt i gang tidlig i sommer: Jeg skal være på den røde løperen i Messehallen i Frankfurt bare bitte litt før klokka slår ett på søndag. Er jeg det, så svever jeg tilbake til Gardermoen i dobbelt forstand på mandag, og går det ikke så vet jeg at jeg har gjort et seriøst forsøk.


Her kan du følge Frankfurt Marathon fra kl 1000 på søndag:
(Husk sommertid!)
         
               
LIVE RESULTATSERVICE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar