lørdag 29. desember 2012

Sesongstart i fri teknikk

Porten til herligheten på hjemmebane:
Beverbrua over Stavåsbekken!
På årets nest siste dag starter skisesongen "på ordentlig" for meg. I år må Romjulsrennet vike for et etterlengtet turrenn i fri teknikk. Det er nesten litt harmelig å måtte velge bort rennet på Sjusjøen, men denne gangen passet det bedre å holde seg hjemme til over helga. Med omslag til plussgrader også i høyden, slipper jeg i alle fall unna mulige festeproblemer på bløt nysnø på søndag. Siden jeg selv har etterlyst skøyteturrenn i flere år, føler jeg meg dessuten nesten forpliktet til å delta i Svaenrunden.

Som navnet tilsier skulle egentlig rennet gå rundt Svaen på Budor, men frykt for mye og bløt nedbør har gjort at arrangøren har valgt å flytte både turrennet og det avsluttende rennet i den lokale Tour de Hedmarken til NM-løypene ved stadion. Det betyr at det blir tre runder á 8 km og trolig betydelig mer kupering, men til gjengjeld bredere og fastere traséer.

Etter en heller hanglete start på juleferien med nesten bare spising, soving - og "appetitt-trening", er kroppen definitivt på opptur og klar for hardkjør igjen. De fire dagene i romjula har blitt benyttet til skiturer fra trappa. Mye rolig siden gradestokken har ligget mellom 10 og 15 minus, men følelsen av å gå med spikerfeste og tenke teknikk er bare herlig. Enn så lenge føler jeg meg sterkere og at jeg går riktigere. Den følelsen blir fort glemt med startnummer på brystet, men det er i all fall "en romjulsdrøm" for meg å kjenne at kroppen fungerer igjen. Det er rett og slett moro å gå på ski om dagen!

Optimist som ser framover mot skisesongen
- med riktig sponsor!
Jeg har også hatt god progresjon i styrkeøktene i november og desember. Jeg har lagt inn øvelser som lavhopp og utfall med belastning for å orke å trykke mer til i mer krevende terreng. Skøyting har jeg imidlertid trent lite på siden det har vært så kurante smøreforhold, først på Sjusjøen og de siste to ukene hjemme i Elverum. Av de 500 km på ski hittil er bare en fjerdedel med skøyteski, og bare en av de åtte korte øktene som kan kalles kvalitetstrening. Svaenrunden blir altså den andre kvalitetsøkta og sesongens lengste i fristil. Deltakelsen er ikke all verden med knapt tredve forhåndspåmeldte, men forhåpentligvis vil det bli noen rygger å feste blikket på. Allerede neste helg går Budorrennet fra samme sted, og da får jeg nok det første svaret på hvordan jeg ligger an i forhold til både den ene og den andre. I fjor hadde sesongens aller første seedingsrenn over 400 deltakere, og med 368 påmeldte i skrivende stund blir den rekorden garantert slått.


Sesongplaner forøvrig kommer jeg tilbake til. De eneste rennene  jeg er påmeldt til foreløpig, er Trysil Skimaraton i februar og selvsagt Birken i mars. Det blir garantert mye improvisert moro før vi kommer så langt!

PS! Hvis kroppen og løypene tilsier det planlegger jeg min egen private test i Romjulsrennet på nyttårsaften. Den skal nemlig feires på Sjusjøen også i år, og hvorfor ikke avslutte 2012 med en dobbel?

Fra mitt forrige skøyterenn på Budor-Budorklassikeren (!) i 2011:
Her er det tettrioen Torgeir Bekkemoen, Lars Stenseth og
Torstein Vestli som runder på stadion. 
Da gjenstår i tillegg å ønske dere som har interesse av å lese mine "løpende oppdateringer fra en kondisjonists hverdag - og fest":


ET RIKTIG GODT OG KONDISJONSBRINGENDE NYTT ÅR!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar