fredag 14. oktober 2016

Mitt universelle univers

En av mange strålende morgener på Fjellstua denne høstferien.
Jeg har ikke blitt globetrotter denne høstferien heller. Jeg er rimelig sikker på at jeg har en ubrutt rekke av høstferier siden turistdebuten på Sjusjøen 2003. Kjedelig og dårlig fantasi i noens øyne, men et trenings- og aktivitetseldorado med uendelige variasjonsmuligheter i mine øyne. Det er bare om å gjøre være litt kreativ.

Denne uka har jeg trent etter innfallsmetoden og harket opp slim om hverandre. Til tross for delvis nedsatt appetitt pga. rusk i maskineriet har jeg nippet hyppig av min selvmiksa aktivitetscocktail. Med to løpskonkurranser, årets lengste langtur på beina og noen rolige lufteturer med fruen når jeg har vært aller mest kortpustet, har jeg holdt beina i gang selv om jeg gjerne skulle ha brukt dem litt fortere. Jeg rakk også å tjuvstarte skisesongen med en times variert teknikk i karusellen på Natrudstilen. "Hvorfor være inne når alt håp er ute" - selv om bronkiene kanskje burde være inne?
To gamle, kjedelige typer på Sjusjøfjellet.
Overskriften i dette innlegget henspeiler derimot på "Sjusjøens svar på Karl Johan på sommerføre", nemlig den meget anvendelige runden Sjusjøvannet rundt. Jeg har ikke tall på antall turer i den 8 km lette runden, men denne gangen gjorde jeg likevel nye oppdagelser i "min egen bukselomme".

Skeptisk snøkuter før start tirsdag kveld.
(Foto: Stein Arne Negård)
Da hele runden ble opparbeidet for noen år siden ble den universelt utformet, som det heter. Det betyr at den ble tilgjengelig også for handikappede. Jeg kan nå tilføye at den er tilrettelagt for rulleski også - i all fall på "høinnklaka" underlag. På en av mine gylne morgenturer denne flotte høstuka, staket jeg avgårde på nordsida av vannet på den jevne og frosne grusvegen mens sola tittet fram over Sollifjell. Nærmere "morgenstund har gull i munn", kan i alla fall ikke jeg forestille meg! Det eneste skåret i gleden var at jeg allerede etter 3 km ved Fjellelva hadde bare en pigg igjen. Dermed ble det debut i nok en øvelse, nemlig grusdiagonal uten staver. Ikke helt tiltenkt, men uansett fin balansetrening siden det var mine første kilometer med fraspark på rulleski på hele sesongen! Dessuten fikk jeg kanskje allerede gjort unna skisesongens obligatoriske gangsperre?


"Ski in and ski ski out" fra Fjellstua også på barmark.
På en like flott morgentur dagen etter oppdaget jeg ved en tilfeldighet at mitt universelle univers er i ferd med å utvides med bred fin sti også rundt Rømåsmyra på sørsida av Sjusøvannet. Dermed blir hele runden 2,5 km lengre og drøye mila totalt. For de som har Rømåsen som utgangspunkt blir det også et kortere alternativ for familietrim både på sykkel og beina. Foreløpig mangler Rømåsrunden toppdekke, men det er helt sikkert på plass ved  neste anledning. Et flott tilskudd som sammen med den utstrakte stiskiltingen som har blitt utført i løpet av sommeren, viser at Sjusjøen jobber seriøst for å bli en helårsdestinasjon.





Flere bilder fra høstens herlige  friminutt:
Utallige nye løypekart og skilt er på plass.
På tur ned fra Sjusjøfjellet under 2 km hjemmefra.
Morrasgretten - not!
I sørenden av myra er Røåsrunden allerede ferdig planert.
Det var flere som koste seg i morgensola.
Motbakkerolfen i Martins Monsterbakke både opp og ned.
Skisesongen er ung, men i alle fall i gang.
"Sjusjøporten" ønsker velkommen - tilbake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar