mandag 10. oktober 2016

Rulleskikarusell, staking og matematikk

Både Rune og jeg fikk godt betalt for innsatsen - og moroa.
Årets lokale rulleskikarusell er over, og jeg greide nesten å holde statistikken fra i fjor, dvs. å bli sistemann i alle renn. Nå er det nødvendigvis ikke noen stor prestasjon å bli verken først eller sist når det gjennomsnittlige deltakerantallet har vært fem løpere, men likevel! I år har det blitt seks renn for mitt vedkommende med en viss stigning i programmet. Det er kun staking som har vært aktuelt i år, og for ikke å bli helt akterutseilt har også jeg benyttet betydelig lengre staver enn tidligere. Med fredagens FIS-vedtak om maks-lengde på 83 % av kroppslengden tredd nedover hjelmen, kunne jeg imidlertid ikke risikere å bli disket av karusellsjefen, så da var det tilbake til gamle høyder dvs. vanlig klassisk-lengde i det aller siste rennet....

Vel, matematikken får jeg ta senere når konsekvensene av FIS-vedtaket blir konkretisert ytterligere, men rulleskikarusellen kan jeg i alle fall summere opp. En kan si hva en vil om n'Kjell (Nystuen for eventuelle utenbygds lesere), men ivrig på skigåing generelt og skøyting spesielt er'n i all fall - i en alder av 76 år. Han har nå lagt til rette for at skiløpere både i sin første, andre og tredje ungdomsvår skal få et uhøytidelig konkurransetilbud hver høst siden 2003. Neste år blir det altså 15-årsjubileum, og han har ymtet fram på at det blir siste året. Det er jeg imidlertid ikke så sikker på....

At det fra å være mellom 20 og 30 med i toppårene til en håndfull de par siste årene, er jo synd. Her er det ikke bare stavlengden som er fri. Her starter alle med de hjulene de måtte ha, om det er superlette skøyteski eller tunge klassisk hjul. For meg er det morsomt å konkurrere uansett, selv om betingelsene er langt fra like. At en ung lovende rekrutt kan matche en eliteløper på farten må da begge se som motiverende?

Neste år har vi som faste travere kommet med forslag på nye trasér og forsøk på forbedringer. Det som tidligere var et tilbud som først og fremst var myntet på ungdommen med korte og lette distanser, ser nå ut til sikte seg inn på gubber - og kjerringer også for den saks skyld - i den 2. eller 3. ungdom, også kalt panikkalderen av uinnvidde. Det blir nok derfor både lengre og hardere traséer neste år samtidig som det vil bli lagt opp til et par renn i helgene, bl.a. en maraton. Så får vi håpe at det dukker opp noen nye å bryne seg på slik at jeg kan få litt mer kamp om sisteplassen.

Kjell og premier hører sammen, og årets karusellpremie var av det gjeve slaget.
Ellers så må jeg nok tilbake til matematikken likevel, selv om jeg ennå ikke vet om det kommer til å gjelde meg. Det er ikke akkurat FIS-renn jeg sikter meg mot denne vinteren, men det er i skrivende stund litt uklart hvilke renn som blir omfattet av regelen om maks. stavlengde på 83 % av kroppslengden. FIS-vedtaket fra 30.09 lyder i alle fall ordrett slik:

"Cross-Country community determined to defend classic technique. Maximum classic pole length 83% of body length (measured with ski boots) approved as of upcoming season. The maximum length from the tip of the pole to the top of the strap."
Uansett så har jeg regnet litt på hva det eventuelt vil bety for min del hvis det blir innført i turrenn. Helt til midt i siste sesong har jeg gått med 147,5 cm lange staver (84,3 % av egen kroppslengden), dvs. litt lenger enn tommelfinger-regelen om kroppslengde (175 cm) minus 30 cm. Jeg staket mitt første hele turrenn i Vasaloppet i fjor med denne lengden. Etter litt trening med skøytestavene på 155 cm valgte jeg å stake det rekordtunge Troll Ski Marathon på tampen av sesongen med 7,5 cm lengre staver.



Midt på sommeren valgte jeg så å gå opp ytterligere, og har nå staket ca. 300 km med 157,5 cm lengde, dvs. akkurat 90 % av kroppslengden. Når det nå er vedtatt 83 % så virker det ved første øyekast som en veldig stor forandring og faktisk lavere enn det jeg gikk med i vanlig klassisk teknikk. Det ville jo vært meget rart og er selvsagt heller ikke riktig, noe Lucas Bauer også er innom på FIS langrennside på Facebook. Det er nemlig for det første lengde med skisko som danner utgangspunktet, og for det andre er det ikke toppen av staven, men festet på stroppen som er gjeldende. Derfor blir mitt FIS-regnestykke følgende:

Kroppslengde 175 cm + 3 cm med sko/såler = 178 cm.

178 cm x 0,83 = 147,74 cm.

147,74 cm + 4,5 cm fra stroppen til toppen = 152,24 cm

Konklusjonen er altså at jeg har lov å bruke staver som er ganske midt i mellom det jeg var vant til i alle år og det jeg nå har blitt ganske godt vant til på kort tid - hvis det er noe jeg trenger å ta hensyn til da. Nå er det jo heller ikke slik at jo lenger staver jo bedre. Det vil jo fortsatt være veldig avhengig av styrke, teknikk, løypeprofil, underlag mm. Det eneste jeg er sikker på at jeg kommer til å "forske" litt videre på dette. Rulleski og hard asfalt er en ting, snø og løse stavtak noe helt annet. Kanskje vil første del av Bakkerolfens rakettforskning med relevante rammebetingelser forgå allerede i høstferien - her:

Avdeling for nostalgiske tilbakeblikk:
Her kommer resultatene, dvs, rekkefølgen uten tider fra det aller første rennet i Kjell Nystuens Rulleskikarusell som gikk på Starmoen Motorbane 31.08.2003:
           
Rulleskøyter:           
Plass Navn                Klubb

Menn 20-39 år (5 km)           
1    Stein Berg           J/H   
2    Håvard Enersen       J/H   
           
Rulleski fristil:            
Gutter 14 år (3 km)           
1    Tom Erik Karlsen     Hernes IL   
           
Jenter  14 år (3 km)           
1    Marthe S. Johansen   Hernes IL   
           
Gutter 15 år (3 km)           
1    Truls Midthun        Hernes IL   
2    Petter Harviken      Hernes IL   
           
Jenter  15 år (3 km)            
1    Therese Ottem        Hernes IL   
            
Gutter 16 år (5 km)            
1    Andreas Bekkoset     Hernes IL   
           
Menn 20-39 år (5 km)            
1    Daniel Lunde         Harestua   
2    Jan Egil Andresen    Hamar Skiklubb   
3    Sondre Hoem          Hernes IL   
4    Kjell Karlsen        Sørskogbygda IL   
           
Menn 45-49 år (5 km)           
1    Egil Dybdal          Hernes IL   
           
Menn 60-64 år (5 km)           
1    Finn Magnar Hagen    Åslia   
2    Kjell Nystuen        Sørskogbygda IL    
           
Rulleski klassisk:           
Kvinner 18-19 år (5 km)           
1    Ingrid Urdahl        Våler IL

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar