mandag 7. desember 2009

Sjusjøhelg med handicap

Handicap er så vidt jeg vet noe som golfere traktere etter. En uke etter det klønete fallet, stilte også jeg med handicap. Men i motsetning til på grønt, frisert undelag, kvalifisete det ikke meg for start i noe skirenn. Dermed ble det det ingen sesongdebut i Sjusjørennet i år. Etter å ha prøvd  enarmet både klassisk og fri teknikk denne helga, kan det bli et godt et stykke ut på nyåret også før skuldera mi greier å bære både en skistav og et startnummer. Dermed kunne Anders Aukland inkassere en lett seier i Sjusørennet, mens jeg knipset vildt med høyrehånda og prøvde å ta noen blinkskudd i tåkeheimen....

For meg er det å ta det helt med ro å vente på at en skade skal gå over av seg selv, som å vente på julenissen i januar. Etter en tre dagers gjesteopptreden som Gange-Rolf rundt forrige helgesving, har det det ikke stått på fantasien når det gjelder treningsmetoder. Alt det mulige og umulige med forstrekte leddbånd er utprøvd: Gåing, jogging, løpsintervaller, styrketrening, spinning, klassisk langrenn og skøyting. De to siste variantene ble prøvd med en, to og ingen staver. Faktisk var reaksjonen  mest smertefull da jeg etter lørdagens tur om Midtfjellkoia og Gjestbuåsen satte fra meg begge stavene for å gjøre det som jeg av minst to grunner trodde var aller mest fornuftig: Å gå helt uten staver. Det må ha vært den lille ekstra armslengen som gjorde det, for faktum var at jeg ble dyktig blå og hoven helt ned til håndleddet av det kvarteret med konsentret klassisk teknikk.

Fem mil på ski og en på beina var likevel mer enn jeg hadde håpet på for fem dager siden, og i morra er det Snøkuten med pepperkaker igjen..... Sikkert ikke det lureste jeg kan jeg gjøre det heller, men som jeg skrev etter min første skitur med en stavfør arm: Herligere vondt er det ikke godt å få!

Bildet: Det ble ingen aktiv deltakelse i sporene denne gang, men i likhet med langrennssjef Åge som jaget på junior, prøvde jeg å holde varmen ved siden av konkurransesporet. Resultatet ble noen hundre bilder.Se 64 av dem i eget album her.

1 kommentar:

  1. Ta den andre skuldra også så vi kan trene sammen.Ikke vondt ment Rolf,ønsker god bedring!

    SvarSlett