mandag 12. november 2012

Vannvittig variert helg


Regnværet har vært et heftig samtaleemne denne helga. Jeg hadde for min del sesongens første skihelg på Sjusjøen med rimelig god variasjon - for å si det på en positiv måte. Det ble seks økter fra fredag ettermiddag til mandag morgen med hele spekteret av forhold.

Første økt fredag kveld gikk i snødrev og fem minus i favorittrunden min om Gjestbodåsen. Jeg hev meg ut rett etter ankomst for å rekke de 16 km før mørket. Det ble tungt på tom mage og med gammel, seig påskesmøring under blå-Swixen. Jeg gikk rett og slett tom, og etter halvannen time syntes jeg egentlig at klassisk langrenn var direkte oppskrytt!

I løpet av natt til lørdag hadde snødrevet gått over til piskende regnvær på ruta. Skøyteturen i regnjakke (!) i samme runde motsatt veg før frokost tok nesten like lang tid som dagen før, og jeg ble attpåtil gjennombløt. Konklusjon: Min første og garantert siste treningstur i regnjakke! Skøyting var heller ikke så morsomt med utilpasset muskulatur på gjennombløt nysnø. Mobilkameraet fikk det bløtt i lomma på regnjakka - og ble nok direkte værsjuk. Derfor ingen bilder før den var tørket opp igjen etter et døgn i romtemperatur....

Regnværet fortsatte bare verre utover helga, og lørdagens andre økt ble derfor av det kreative slaget. Hvorfor løpe ute i slaps når en kan løpe tørt innendørs - til og med både flatere og varmere enn i Frankfurt for fjorten dager siden ? En runde i garasjen på fjellstua er akkurat 100 m, så en time senere hadde det blitt 120 runder bare avbrutt av retningsskifte hvert 10. minutt. Diagonalt går det også an å kjøre 50 m drag slik at beina fikk litt kvalitetsbehandling en uke før årets siste maraton på Jessheim.

Søndags morgen var jeg i sterk tvil om snøen bar i det hele tatt etter over et døgn med konstant regnvær. Før-frokostturen på beina oppom skistadion og Storåsen var lang nok til å bli bløt på beina, men viste at det var hundrevis av skiløpere i løypene allerede.

Det var meldt litt kjøligere senere på dagen slik at regnet skulle gå over til sludd, så jeg utnyttet ventetida med å få av påskesmøringen av grusskia og ga dem en kjapp runde med sandpapiret i stedet. Det fungert helt utmerket med rubb på runden på 23 km om Nordseter og Melsjøen. Riktignok skikkelig sug der den bløte snøen hadde lagt seg i de slingrete sporene, og full stopp i løssnøen. Ikke noen imponerende snittfart akkurat med to timer på runden, men jeg fikk da jobbet skikkelig med diagonalteknikken i hvert fall.

Søndag kveld frøs det på, og jeg visste at det kom til å bli kjørt løyper tidlig mandag morgen. Avgjørelsen om å drøye hjemreisen til dagen etter var derfor ikke så vanskelig. Skøyteturen i strålende sol i Gjestbuåsrunden gikk til sammenlikning 20 minutter raskere enn i regnværet to dager tidligere - med akkurat samme puls. Som bildene under viser, viste Sjusjøen seg igjen fra sin beste side, og det var "stuegolv" unntatt på myrene mellom Midtfjellkoia og Fjellelva der vannet lå som store sjøer i traséen. Ikke noe problem for meg, men de svære løypemaskinene måtte naturligvis ta enkelte omveger. Her kommer noen bilder som slett ikke er representative for helgas forhold på Sjusjøen:

Soloppgang over Snørvillen sett fra Kuåsen.
Mellom Gjestbodåsen mot Midtfjellkoia.
Birkebeinerløypa etter Midtfjellkoia.
Utsikt fra mitt faste starsted ved Fjellstua.


TRENINGSLOGGER:

GJESTBODÅSRUNDEN FREDAG
GJESTBODÅSRUNDEN LØRDAG
NORDSETERRUNDEN SØNDAG
GJESTBUÅSRUNDEN MANDAG

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar