lørdag 17. november 2012

Planer om negativ splitt

På søndag skal jeg gjøre et seriøst forsøk på å løpe maraton med negativ splitt. Andre halvdel skal altså gå raskere enn første. Det er nemlig ikke positivt med positiv splitt. Her gjelder det i motsetning til i annen "business" å få minus på bunnlinja når en tar tida på siste halvdel og trekker fra den første.

Det passer veldig bra å gjøre et slikt eksperiment på Jessheim i år. Det er for det første ny løype, og jeg trenger ikke å henge meg opp i "gamle bragder" selv om jeg deltar for 17. året på rad. Ti av gangene har jeg forresten løpt to runder i den gamle halvmaratonløypa på tider mellom 2.59.47 og 3.18.41. Et annen god grunn for å droppe fokuset på sluttida, er at det er bare tre uker siden årets hovedmål, Frankfurt Marathon.  Jeg er nok realistisk sett verken fysisk eller psykisk helt restituert etter den utladningen.

Jeg løp halv på Jessheim i fjor.
 Foto: Bjørn Hytjanstorp.
Den direkte årsaken til jeg skal gå "vitenskapelig" til verks i søndagens løp, er imidlertid mine positive erfaringer med progressive langturer i høst. I og med at den nye løypa på Jessheim er en kvartmaraton, er det ekstra motiverende å prøve å løpe progressivt. Selvsagt har det alltid vært målet å holde farten i de tidligere 51 maratonløpene også, men det har alltid blitt med tanken. Det nærmeste jeg har vært i så måte, er på de to rundene på Kongsvinger hvor det bare ble sekunders positiv splitt i 2008 og med et drøyt minutt i 2010.

Opplegget går ut på å starte 4.30 fart på første runde og øke farten litt på hver av de fire rundene. Hvor progressivt det blir, er vanskelig å si. Det får følelsen etter den første 10,5 km lange runden avgjøre. Det skal uansett være mulig å holde den farten og forhåpentligvis ta ut litt ekstra helt på slutten. Så rolig har jeg aldri lagt av gårde på maraton, men det  gir jo habile 3.10 i sluttid hvis jeg greier å holde farten - som er plan C.

Plan A går også ut på å starte i 4.30 fart, dvs. 47.30 på første runde og så løpe ett minutt raskere for hver runde. Pr. km vil det si 4.30 - 4.24 - 4.18 - 4.12-fart. Dermed vil jeg komme inn på 3.03, noe som nøkternt sett er i overkant av hva jeg kan håpe på. Dette opplegget gir i underkant av 1.34 halvveis. Hvis jeg greier å følge skjemaet halvveis, holder det også å komme inn under 3.08 for å redde negativ splitt-prosjektet mitt. Sistnevnte scenario er å anse som plan B.

Yes, da er både planen(e) og jeg klar for Jessheim!


Blogg etter fjorårets Vinter(halv)maraton: Snipp-snapp-snute - løpsesongen er ute

Maraton og ultraløp - høsten 2012
Dato
Løp
Dist.
Sluttid
Pass.tid
04.08.2012 Kongsvinger maraton
42,2
3:17:51
12.08.2012 Ulvådalen Ultra
51,5
4:13:44
(3:23:57)
02.09.2012 Romerike 6-timers
64,3
6:00:00   
(3:24:55)
15.09.2012 UltraBirken
57,0
6:00:13
22.09.2012 Oslo Maraton
42,2
3:06:06
28.10.2012 Frankfurt Marathon
42,2
3:01:03

1 kommentar:

  1. Litt av en langløpshøstrekke du har i år, Rolf!! Lykke til med negativ splitt! Har ingen planer om å gi deg kamp i morgen... (men det klarer jeg jo ikke uansett... ;-)

    SvarSlett